Hükümran Senfoni oyun projesinin grafik (2D/3D) kısımlarını gerçekleştirmek için Çin 'den 2 ortak firma ile çalışılmaya başlandı. Artık oyunun tüm 3 boyutlu modellemelerini ve kaplamalarını Black Bow Studio, tüm arayüzlerini ise Wuhan Angel isimli firmalar gerçekleştirecek. Böylelikle Ankara 'da bulunan ekip tamamen tasarım ve programlama tarafına odaklanmış olarak çalışmalarına devam edecek.
Hükümran Senfoni Projesine Çin 'den Ortak
BlackBow un çalıştığı diğer firmalara(ea, activision, microsoft) bakınca gerçekten ileri seviye bir ortaklık olduğu anlaşılıyor imangi yi tebrik ederim. Tutuk davranmadıklarını ve işi ciddiye aldıklarını tekrar gösterdiler.
imengi.com'da diyor ki:
(hakkımızda bölümünde)
"İmengi'nin sayısal çıktılarını tasarlayacak olan ve Céiron yaratımlarını "kök hücre" olarak kabul ederek hareket eden "Céidot" markası, kurumumuzun teknolojik yüzüdür. İçinde barındırdığı üç boyutlu animasyon stüdyosu ile oyun stüdyosu, Céidot'un ana fonksiyonlarını yerine getiren eylem kanallarıdır. Teknoloji misyonlarını temel alır ve özellikle ülkemiz için önemli bir ar-ge ve eğitim birimi niteliğindedir."
(imengi nedir sorusu altında)
"İmengi, Türkiye'nin başkenti Ankara'da bulunan saygın bir eğitim kurumu olan Bilkent üniversitesi dahilinde bulunan Cyberpark isimli bir teknokentte kurulmuş bir tasarım stüdyosudur. Başlıca fonksiyonları elektronik eğlence ürünleri (bilgisayar ve konsol platformu oyunları) üretimi, 3B gerçekçi animasyon üretimi ve yazınsal-kültürel, edebi ve kurgusal tasarım üretimidir. "
Fizik motoru, grafik motoru da hazır alınmıştı zaten. Ne kaldı geriye?
Bu durum aslında İmengi deki anlayış ve işleyiş biçiminin evrimleşmesinin doğal bir sonucu. Şahsen ben bilimum parçayı outsourcing yolu ile elde edip bunları İmengi bünyesinde birleştirme fikrini çokda eleştiremiyorum. Türkiye de dünya kalitesinde oyun yapmaya çalışmak için bu kaliteli yapımı sırtlayabilecek elemanlara ihtiyacınız var.
Bildiğim kadarıyla İmengi öncelikle yerli kaynaklara eğildi fakat istediği kaliteli sonuçları elde edemeyince -mecburen- stratejisini değiştirmek zorunda kaldı. Şu anda izledikleri modeli uygulayan ve başarıya ulaşan firmalar var. Bize en yakın olanı ise CryTek.
Tabii bu şekilde çalışmanın en büyük problemi parçaları efektif biçimde birleştirebilmek. Bu iş tecrübe ister. Fakat Türkiye de böyle bir tecrübe yok diyebiliriz. O zaman bu noktada iş birazda şansa kalıyor. Umarım işleri yolunda gider ve çözemeyecekleri kadar büyük problemlerle karşılaşmazlar.
Şu an için İmengi nin en büyük misyonu Türkiye den dünya pazarına sürülebilecek kalitede bir ürün ortaya çıkarmaktır. İmengi den önceki firmalar (Pusu,Kabus22) Türkiye pazarı için ürünlerini ortaya koydular. İmengi ise bir adım daha ileri giderek profesyonel bir pazara girmeye çalışıyor. Hepimizin dileği bu yolda başarılı olmaları. İmenginin elde edeceği başarı sonradan gelenlerin işini de bir nebze kolaylaştıracaktır.
deniz.
konu ile ilgili olarak şuradaki rakamlara bir göz atmakta fayda var:
Gamasutra: Study Indicates Game Outsourcing on the Rise
Ayrıca:
Gamasutra: Inside China's Game Outsourcing Biz
her zaman imengi tarafından şu sözler söyleniyordu: "eğer başarılı olursak oyun sektörüne girmeye yanaşmayan ülkemizdeki büyük firmalarda bu sektöre girecek". Ama imengi'nin bu şekilde elde edeceği başarıların ülkemizdeki oyun sektörüne girecek diğer firmalara iyi örnek olmayacağı kanaatindeyim. çünkü bu şekilde oyunla alakalı yapılan işlemlerin ne yazıkki büyük bir çoğunluğu yurtdışında yapılıyor sadece bu yapılan işlemlerin birleştirilmesi yani bir nevi montajı ülkemizde yapılıyor.açıkçası bu birleştirme işleminide yakında yurtdışına fason yaptırırlarsa hiç şaşmam.Çünkü şuana kadar oyun yapımının çok büyük bir bölümünü oluşturan oyun motoru,fizik motoru,oyuniçi tüm 3d-2d grafikler, oyuniçi menü arayüzleri,oyunun müzikleri gibi en önemli başlıkları yurtdışına siperişle yaptırıyorlar. Bu görüntü imengiye teknoloji üreten bir türk firması yerine arge yapmayan ve yurtdışındaki firmalara oyun yaptırtan bir firma görüntüsü verdiriyor. eğer ülkemizde imengiyi örnek alıp oyun sektörüne girecek firmalarda bu yolu izlerse oyun sektörümüzün gelişmesini beklemenin pek doğru olacağına inanmıyorum.özellikle bu şekilde ülkemizde oyun sektöründe çalışacak insanların önünü tıkamış oluyoruz. bunun yerine bence daha küçük bütçeli oyunlar yaparak öncelikle ülkemizde bu sektörde çalışacak insanların yetişmesi için imkanlar oluşturulmalı. ve yapılan bu oyunları hem ülkemizde hemde yurtdışında pazarlamalıyız. mesela yurtdışında sadece arcade türü düşük bütçeli oyunlar yapan bir sürü firma var. ülkemizdede bu tarz firmaların kurulması gerekiyor. bu şekilde ancak yetişmiş insan gücü doğabilir. zaten "bi türk oyunu yapalım tüm dünyada şu kadar yüzmilyon dolar satsın" fantazisinide bi kenera bırakmalıyız. çünkü bunu yapacak ne insan gücümüz var nede tecrübemiz. bu iş zamanla bilgi ve tecrübe ile olur, birden olmaz. yoksa imengi gibi oyunun herbir şeyini yurtdışına yaptırtmak zorunda kalırsınız ve sonrada türk oyun sektörünün tek umuduyuz diye kendinizi kandırırsınız.
Ne yazık ki ülkemizde AAA tabir edilen kalitede bir oyun çıkarmak için gerekli bilgi birikimi ve tecrübe bulunmamakta. Yani know-how ımız yok, bilmiyoruz, daha önce yapmadık. Eğer birileri bu işi yapabilirse daha sonradan takip edecek kişiler başarılı olan bu ilk grubun izinden gidebilirler.
Daha ilk projelerinde AAA kalitesinde bir oyun çıkarmaya çalışmak ,İmengi firmasının yaptığı bir seçim. Büyük bir risk aldıkları kesin. Bu durum yürümeyi bilmeden koşmaya çalışmak ile aynı kapıya çıkıyor. Fakat sonuçta kendi kararlarını almışlar. Şimdi yapmaları gereken yegane şey verdikleri karar doğrultusunda en doğru adımları atmak ve sonuca ulaşmaya çalışmak. Şu ana kadar kararlılıklarını bozmadan bu yolda ilerlediklerini düşünüyorum.
Dont try this at home! Bencede, öncelikle nispeten daha küçük çaplı projeler ile profesyonel oyun sektörüne girmeye çalışmak -daha- mantıklı bir şeçim. :) .Burada hemfikiriz. Bakın bunu yapanlar da yok değil: http://www.taleworlds.com
Bi kere ülkemizde oyun geliştirme kültürü oturmamış ,neredeyse yok ve böyle bir durum çerçevesinde büyük projelere kalkışmak ne kadar doğru,ne kadar gerçekçi bu tartışılır.Yani aslında tartışılacak konu şu: Imengi bu projesi ile konu ile alakalı diğer türk firmalara veya gruplara bir örnek olabilecek mi ki bence hayır.Para kazanmayı bir tarafa atıyorum esas önemli olan kültürü oluşturmak olmalıdır. Diğer taraftan her zaman sorunlar çıkacaktır. Kalifiye programcı, artis ve benzeri nitelikteki insanlar zor bulunacaktır.Teknoloji üretilmeyecektir. Bu kültürü oluşturmada, sektörü canlandırmada katkısı olacak proje ve gruplar benim için çok değer taşır ve incelediğim kadarıyla maalesef bu proje o nitelikte değil. Nedense bana kısa zamanda büyük şeyler peşinde koşuyoruz gibi geliyor.Hele yılların verdiği tecrübe ile bu işe kalkışan yabancı firmalara bakıyorum da,daha sektörün olmadığı bir ülkede boyle bir proje! Umarım başarılı olurlar.
Eleştirdiğim parçaların dışarıdan alınıp birleştirilmesi değil. "İçinde barındırdığı üç boyutlu animasyon stüdyosu" deyip animasyonları başka bir şirkete yaptırmak. Şirketin yerli ya da yabancı olması mühim değil.
Ayrıca CryTek kendi motorunu kendi yazdı. Bu durumda izlenilen modellerin benzeşmesinden nasıl bahsedebilirsiniz ki?
Madem link verişiyoruz :) http://www.crytek.com/technology/index.php?sx=cryengine
şöyleki: -bildiğim kadarıyla- Crytek firması da aynı İmengi örneğinde olduğu gibi sermaye tabanlı bir şirket olarak doğdu. Daha sonra birçok farklı uyruğa sahip yetenekli insanı bünyelerine katarak projelerini oluşturdular. Yapım aşamasında yeralan bu insanların bir kısmı almanya da bir kısmı ise birçok farklı ülkeye dağılmış halde projeyi sürdürdüler. Benzerlik dağıtık bir sistemi yönetme aşamasında.. Yoksa tabii ki crytek elemanları oturup babalar gibi kendi teknolojilerini geliştirmişler, sıfırdan doom3 kalitesinde -belkide üzerinde- bir oyun motoru hazırlamışlardır. Şüphesiz bu noktalarda imengi örneği ile hiçbir benzerlik görülmemekte.
Katılmamak elde degil.Yakında programlamayıda yabancılara yaptırırlarsa hiç şaşırmam sonra Türkiye'de bu işten anlıyan kalıfiye eleman yok diye mızmızlanıp dururuz.. Bir şekilde başlangıç olmassa nası kalıfıye eleman yetişşin ki?Çin direkt süper modeller çizerek mi başlamış bu işe?veya EA 1 gunde mi EA oldu?
Önçe çizilen modeller hiçte kötü degildi?
Bu şartlarda Kabus22 , M&B ve Pusuyu vb.. Türk yapımlarını takdir etmemek elde degil!
Yazarlar
Son yorumlar
- bndede hata
17 yıl 29 hafta önce - Teşekkürler :)
17 yıl 29 hafta önce - adı yok bu oluşların
17 yıl 30 hafta önce - Cizbakalim Moderatör Seçimleri ve Yönetim Paneli
17 yıl 30 hafta önce - Çok yerinde bir girişim
17 yıl 30 hafta önce - mod lar
17 yıl 30 hafta önce - HATA
17 yıl 30 hafta önce - ya barda müzik nasıl
17 yıl 30 hafta önce - Evet arkadaşlar çok güzel
17 yıl 30 hafta önce - nerden indirebiliriz?
17 yıl 30 hafta önce
Hükümran Senfoni 'nin şu ana kadarki en büyük eksikliği görsel gerçekleştirim tarafında hissediliyordu. Umarım bu ortaklıklar projenin gelişimine olumlu katkıda bulunacak.