Hükümran Senfoni Tanıtım Videosu Yayınlandı

deniz tarafından Çar, 11/10/2006 - 10:50am tarihinde gönderildi.

Hükümran Senfoni Projesi için hazırlanan tanıtım videosu İmengi tarafından yayınlandı. Ayrıca projenin bugünü ve geleceği ile ilgili açıklamalar içeren bir belge de video paketi ile beraber gelmekte. Oynanabilir demo öncesinde projenin geldiği son noktayı özetleyen bu videoda bulacaklarınızı kısaca özetleyelim;

* Oyunun şu anda bulunduğu noktadaki oyun içi grafikler
* Oyun içi fizik performans testleri
* Kamera kullanımı örnekleri
* Oyun içi örnek karakter ve ortam modelleri
* Gölgelendirmeler
* Oyun içi arayüz örnekleri
* Oyunun orijinal müzikleri
* Ceiron dünyasını tanıtıcı bir kısa film bölümü

Video WMV formatında, 3 kalite seviyesinde hazırlanmış. Aşağıdaki bağlantılar aracılığı ile indirebilirsiniz.

80mb - 720x576
41mb - 640x480
21mb - 320x480

Kaynak: www.ceidot.com

Misafir Kullanıcı (?) tarafından Çar, 11/10/2006 - 12:11pm tarihinde gönderildi.

Videoyu youtube sitesine yükleyebilir miyiz?


Misafir Kullanıcı (?) tarafından Çar, 11/10/2006 - 12:31pm tarihinde gönderildi.

Herşeyiyle çok beğendim , emeği geçenlerin ellerine sağlık.Yalnız bir şey ifade etmek istiyorum. Oyundaki "fixed camera position" sahnesinde ve evvelki sahnede, kamera çok yüksekteymiş gibi geldi. Yeniçeri karakteri çok yukarıdan gözüküyor. Bu, oyunu aynı kamera açısıyla oynayacağımız anlamına mı geliyor? Yeniçerinin cüssesi strateji oyunlarındaki karakterlerin büyüklüğüne yakın olmuş aynı zamanda cüsse olarak RYO karakterlerine de uzak duruyor.Yapabileceğim tek eleştri bu , belki de oyunun oynanışını bilmediğimdan kaynaklanıyordur. Tekrardan herkesi tebrik ederim , ellerinize sağlık.


tetanoise (?) tarafından Çar, 11/10/2006 - 12:57pm tarihinde gönderildi.

Öncelikle İmengi ekibine kolay gelsin diyerek söze girişeyim...Sonrasında da aslında hiç yazmak istemesemde birşekilde yanlışların farkına varılması gerekliliği noktasında kendime söz geçiremediğim için yapacağım eleştirilere geçeyim.Bundan önceki videolarada pekçok kez eleştiri getirmiş lakin pekde anlaşılmadığını farketmiştim. Aslında şu an bu yorumu yazarkende anlaşılmayacağını bilerek yazıyorum.

Bizlerde sonuçta yurtdışında yada bu ülkede 10 yıldır oyun yapan, sektörü çok iyi tanıyan insanlar değiliz. Ancak fırsat buldukça araştırıyoruz, okuyoruz, oynuyoruz, izliyoruz ve mütemadiyyen tüm bunları tekrarlıyoruz. Ve kendi adıma konuşmam gerekirse 5,5 seneye yakın zamandır gamasutra'nın haftalık bültenlerinden, game developer conference cd/dvd'lerinden, çeşitli 2D/3D sanat dergilerinden bulduğum konuyla ilgil-ilgisizi her yazıyı okuyup "acaba mutfakta işler nasıl dönüyor" sorusuna yanıt arıyorum...

Bu noktada konuyu Cedot'a ve Hükümran Senfoni'ye bağlamak gerekirse getireceğim eleştirileri maddeleştirerek anlatmak sanıyorum çok daha etkili olacaktır:

1-) Bildiğim kadarı ile İmengi halen daha bir publisher'la el sıkışmış değil. Ve iyi bir publisher bulmak ve aynı zamandada türk ve dünya oyun medyasında bir şekilde yer alarak, beklenti yaratmak amacıyla teknoloji videoları (demoları değil) yayınlıyorlar. Ancak bu videolarda Hükümran Senfoni'nin geçtiği dünyanın ve o dünyanın kahramanlarının hikayesini anlatmak yerine sürekli olarak Aeiga, Gamebryo ve Speedtree ürünlerinin teknik özelliklerinin üzerinde duruyorlar... Yapılan ilk ve en ciddi yanlış bu bence. Bir oyuncu gözüyle bakacak olursak (ki dağıtımcılarında konuya oyuncu gözüyle baktıklarını sanıyorumki kimse kanıksamaz) izlenen bir videoda görmek istenen şey öncelikle "hikaye", sonrasında "karakterler", "diyaloglar", "oynanış" ve son olarakda "grafiksel ve teknolojik yeterlilik"dir. Buna en yakın, zamanın iyi reklam yapmış oyunlarından "Hellgate:London"u göstermek sanıyorum çokda yanlış olmaz. Flagship'in stratejisine baktığımızda grafikten çok hikaye, tasarım ve oynanabilirlik ile beklenti yarattıklarını görüyoruz. Ve oyunun diğer bonus özellikleri sadece "vaad" olarak yer alıyor. Bunların reelleştirilmesi noktasında ekstra bir efor sarfetmeden "teaser'ı izleyin ve yapabileceklerimizi görün" gibi hafif ukala (ama çok ciddi) bir anlatımları var. Firmaya baktığımızda henüz 1 yıllık bir firma olduğunu görüyoruz. Sonuçta firma kurucusu ve çalışanlarının eski Blizzard çalışanları olduğunuda biliyoruz ancak her halükarda 1 yıllık bir stüdyonun referansları ne olursa olsun Konami gibi bir dünya devini tavlaması çokda kolay olmasa gerek...

2-) Videonun açıklama metnine baktığımızda:
- Oyunun şu anda bulunduğu noktadaki oyun içi grafikler
(tamamlanmış prodüksiyon kalitesini göstermeyen)
- Oyun içi fizik performans testleri
- Kamera kullanımı örnekleri
- Oyun içi örnek karakter ve ortam modelleri
- Gölgelendirmeler
- Oyun içi arayüz örnekleri
- Oyunun orijinal müzikleri
- Ceiron dünyasını tanıtıcı bir kısa film bölümü
Bu kurguda bir hata olduğu ilk bakışta dikkatimi çekiyor. Her ne mantıkla yapıldıysa bilmiyorum ama en önemli ve en vurgulu olması gereken "Ceiron dünyasını tanıtıcı bir kısa film bölümü" videonun en sonuna adeta iliştirilmiş/sıkıştırılmış gibi duruyor... Sanki Ceiron dünyası fizik performanslarından, kameralardan, ortam ve nesne modellerinden, gölgelendirmelerden oluşmuş gibi...Arada bir yerlerde de uçsuz bucaksız bir dünya var keşfedilmeyi bekleyen, ama onuda keşfettirmeye niyeti olan bir yapımcı yok karşımızda!

İşte kendimce yaptığım "stratejik hata" yorumunu buraya bağlıyorum. Ceidot'un planlama stratejisinde ilk zamanlarda ilk olarak "3D animasyon film", sonrasında "oyun tanıtımı" yapılması planlanmıştı. Lakin sonrasında gelişen (sanırım) şirketsel birtakım olaylar sonrasında sanırım Ceidot hikayeyi unutup tamamen "biz bu oyunu yapabiliriz" iddiasının peşine düştü. Sonrasında da o çok eleştirdiğimiz saray sahneleri, gölün yüzeyine yansıyan 6 uçan kuş, normal map'le kurtarılmaya çalışılan mekanlar, kopuk animasyonlar peşisıra oralığa saçıldı. Evet, güzel...bu noktada aslında belkide inatlarını bizlere bu kadar vurgulu göstermelerini ayakta alkışlamamız lazım ancak keşke sadece bize açıklamış olsalardıda dünya'ya bu videoları göstermeselerdi. Bugünkü videoyuda izledikten sonra halen daha aynı kanıdayım, bu videoyla bu oyun bir publisher'a zor satılır...

3-)Yayınlanan son videoya ilişkin yapabileceğim eleştiriler: 3d modelleri 360 derece döndürüp, tepelerinede birer ışık koyarak "biz specular map de kullanabiliyoruz yaa!" gibi bir anlatım kesinlikle ciddi gelmiyor... Ha keza "modellerin wireframe"leride bir oyuncu olarak beni çok ilgilendirmiyor. Mekansal kurgu halen daha eksik, mekan yok! Sürekli olarak tek mekanda geçen sıkıcı teknik demonstrasyonlardan başka birşey göremiyoruz. Videoda geçen atmosferik ortam cümlesi... Baktığımız sahnede yerde yatan 3 çürümüş cesetten ve (animasyonsuz model) ve onları kemiren bir fareden başka çevresel detay yok...çevresel detay dediğimiz zaman nedense benim aklıma çok daha fazla obje ve çok daha fazla "ince" detay geliyor. Duvardaki bir delikten sızan hacimsel ışık, belki ışığın içindeki küçük partiküller (toz, kül, vs...) Duvardaki meşalelerden aşağıya akan yanan gazın yarattığı etkiler vs... gibi. Sonuç olarak bu cümle bence şu video için fazlasıyla iddialı gibi görünüyor. Ardından kamera meselesi. Kamera kullanımını 2 aşamada görüyoruz. İzometrik ve karakter odaklı kamera....Tamam ama zaten iki kamera arasında oynanış anlamında pek bir fark yokken 2 dakikayı sadece kamera kullanımını gösteren estetik yoksunu bir mekana sıkıştırmaya çalışmak neden? Ardından gelen kısımlar, fıldır-fıldır dönen modeller (ki bu modellerden oyun videosunda kullanılan 3 taş heykeli Black Bow'un galerisinde yaptığım ilk incelemede görmüştüm), nihayetinde en nitelikli kısım olduğunu düşündüğüm arabirim (interface) işçiliği (ki videodaki skinnable GUI anlatımı yine oldukça gereksiz bir detay) ve son olarakda en önemli olması gereken dev cüce Ceiron dünyası....

Bir solukta geçtiğim kısa (nispeten :) ) bir özetten sonra son yorumlarımı da yapıp huzurlarınızdan ayrılacağım. Ben bu videolarında yabancı ortaklarla yapılacak görüşmelerde kullanılmaması taraftarıyım (halen daha). Ceiron yazınından derlenecek vurucu bir senaryo ile birlikte artwork ekibininde yapacağı (ki minimum düzeyde, tüm ayarları tamamlanmış en az 3 mekan, 20-30 çevresel destekleyici nesne ve 3 karakterin etkileşebileceği bir yapıyla) işlerin sağlam bir "Görüntü Yönetmeni" eşliğinde (yandaki tırnak içindeki kelimenin önemine dikkatinizi çekmek isterim) oyun-içi (in-game) grafiklerle kurgulanarak bir kısa film hazırlanması bir publisher bulunması ve oyuna "talep yaratılması" anlamında şüphesiz en etkili ve en güzel yöntem olacaktır...Böyle konseptlerle, böyle bir hikaye, böyle bir etnik zenginliği yansıtan bir konunun ve onun oyununun oyun endüstrisinin devlerinin iştahlarını kabartmaması işten bile değil... Flagship'e ve aslında çokda uzağa gitmeden ülkemize (3TE Games) bakacak olursak, teaser kavramının ne olduğunu ve neyi nasıl yapmak amacını taşıdığını daha iyi anlarız. Video yayınlamaktanda öte talep yaratımına yönelik bir spot: voice over aktöründen, kamera açısı ve renk kullanımına, sekanslar arasında geçen yazıların hareket tasarımlarından (motion design) ekranda kaç saniye görüneceğine kadar (ki teaser ve trailer işinin hollywood'da ayrı bir endüstri olduğunu da akılda bulundurmak faydalı olacaktır) "ince" detaylar üzerinde dönen ve işinin erbabı insanlar tarafından yapılması gereken işler olduğunu bilmek gerekir. Bu anlamda da bence İmengi'nin gerekirse (ülkemizde de çok iyi sanatçılar olduğu aşikardır) outsource mantığıyla da öncelikli olarak bu işi çözümlemesi gerekmektedir.

Tüm kalbimle başarı ve kolaylıklar dilerim, saygılarımla...


Misafir Kullanıcı (?) tarafından Çar, 11/10/2006 - 2:19pm tarihinde gönderildi.

@tetanoise: Gercekten güzel konulara değinmişsin.Bu işin yapmak kadar pazarlama stratejiside çok önemli bunları göz ardı etmemek projeyi tehlikeye atmak demek.

Benim yorumum ise bu video güzeldi.

Tebrikler.


Misafir Kullanıcı (?) tarafından Per, 12/10/2006 - 3:20am tarihinde gönderildi.

tetanoise bayağı bi gaza gelmişsin. Video bence gayet başarılı ve amacına hizmet ediyor. Hem grafiksel özelliklerin gösterilmesi daha sonraki öncelik diyosun hem de grafik yetersizliginden falan bahsediyorsun. Atesten akan gazı yarttıgı etkiler, hacimsel ışık falan diyosun. Blizzard çalışanlarından oluşan tecrübeli bir kadroyla karşılaştırıyosun ama firma bir yıllık diyosun. Ne önemi var adamların tecrübesi ortada ki bu adamlar zaten bahsedilen yayıncılarla zaten tanışıyorlar. Ceidot ta galiba 1 yıllık falan bir firma ve kat ettikleri mesafe çok iyi. Bu şekilde sadece eleştiri yapıp çözüm üretmeyen arkadaşlar olduğu için bir yere gelemiyoruz. "Görüntü Yönetmeni" diye bir şeyden bahsediyorsun. Yoksa o sen misin :)


deniz tarafından Per, 12/10/2006 - 11:03am tarihinde gönderildi.

Tetanoise birçok konuda ayağı yere basan mantıklı eleştiriler getirmiş, ve de en önemlisi bu eleştirilerde yapıcı olmaya çalışmış.

Bakınız arkadaşlar: dünya kalitesinde bir oyun yapacağız diyerek yola çıkıyorsanız, attığınız her adımda dünya kalitesinde (yani profesyonellerin yaptığı gibi) ürünler ortaya çıkarmanız gerekir. Bu hem firmanızın saygınlığını korumak için hemde çıkacak olan ürününüzün kalitesi etrafında daha işin başından spekülatif kötü söylemler dönmemesi için almanız gereken bir tedbirdir.

Burası konusu oyun yapımı olan bir site. Yani oyun yapımı ile ilgili olanların sitesi. Altını çizmek istiyorum: sadece oyun tüketenlerin -değil- amatörce oyun üreten/üretmek isteyenlerin sitesi. Buradaki yapılan yorumlar ve tartışmalarda yavanlıktan uzak ciddi bir üslupla yapılmalı. Hepimiz bu seviyeyi korumak için çaba göstermeliyiz. Fikirlerimizi teknik olarak birbirimize aktararak burada bir birikim oluşturabilir, paylaşabilir, geliştirebiliriz.

Hükümran Senfoni 'nin pohpohlanmaya değil, eleştirilmeye ihtiyacı var. Ama nasıl eleştirilmeye: dünya kalitesinde kendine rakip gördüğü oyunlar ile karşılaştırılmaya, o prodüksiyonların özelliklerini gösteremediği noktalarda eleştirilmeye.

"Valla çok güzel olmuş, ellerine sağlık", demek işin kolay ve bence samimiyetsizlikten uzak tarafı. Bu projeyi hepimizin eleştirmesi lazım. Biz iyi gitmeyen yönleri gösterelim ki, ekip bu söylediklerimiz doğrultusunda kendine yön çizebilsin. Bakın eğer İmengi daha önce AAA oyunlar çıkarmış bir firma olsaydı bizim gibi amatör kişilerin eleştirilerine ciddi ciddi kulak asmasını beklemek pek yerinde olmazdı. Fakat bu insanlar da bu işi şu anda öğrenme aşamasındalar. Bizde onlara elimizden geldiğince -fikirsel olarak- destek vermeye çalışıyoruz. Şimdi diyebilirsiniz ki: ama daha yolun başındalar, bu eleştiriler için erken değil mi?. Bakınız firma bizim önümüze bir video getiriyor ise demeye çalıştığı şey: bizim gittiğimiz yol budur, fikriniz? sorusunu sormaktır. Bunu lütfen unutmayalım.

Türkiye de kimse bu çapta bir prodüksiyona daha önce kalkışmadı. Ama oyunlar ile haşırneşir olan herkes büyük prodüksiyon nasıl bişidir, bilgisayarına kurdu, oynadı, gördü.. Şimdi bu ürünlere bakın (piyasadaki x,y,z ürünü hiç farketmez), sonra teknik bilginizi ve öngörünüzü kullanarak Hükümran Senfoni de ne yapılması gerekiyor sorusunu kendinize sorun. Bulduğunuz cevaplarıda yapıcı eleştiriler olarak İmengi ye yönlendirin.

deniz.


tetanoise (?) tarafından Per, 12/10/2006 - 12:20pm tarihinde gönderildi.

yok, haşa görüntü yönetmenliği benim harcım olan bir iş değildir ;)
türkiye'de motion design alanında çalışan pekçok yetenekli insan var emin olunuz...

benim getirdiğim eleştiriler ne yazıkki sizlerin anladığı gibi Ceidot'a çamur atma amacıyla değil projenin nasıl planlanması ve nasıl pazarlanması gerekliliği ile ilintilidir.

eğer biraz okuyup araştırma yaparsanız bu tecrübelerin doğruluğunun idrakınada varırsınız. (ki bu tecrübeleri paylaşanlarda 4-5 oyunun planlama ve yapımında yer almış büyükbaşlardır)

neyse, zaten benim söyleyeceğim son sözlerdi bunlar,
yapılanlar düzelmeden devam ederse ne olacağını hep bilikte göreceğiz...

sevgiler.


DeathKnight (?) tarafından Çar, 11/10/2006 - 7:15pm tarihinde gönderildi.

Video güzel olmuş,bence bittiğinde güzel bi oyun olacağa benziyor.


A Firend (?) tarafından Per, 12/10/2006 - 8:38am tarihinde gönderildi.

Daha önceki Tech demo neydi öyle. Motionlar falan! Felaket :D Ama bu daha sonra iyi olmayacağı manasına gelmiyor! İyi geliştirmeler


prefix (?) tarafından Per, 12/10/2006 - 2:17pm tarihinde gönderildi.

En son yayınladıkları videoyu izledim ve ilk teknoloji videolarına göre daha derli toplu olmuş ama üzülerek söylüyorum ki satın aldıkları motor ve pluginlerin özelliklerini gösteren ve sanki bir oyun yapımını anlatan bir sitenin verdikleri örneklerden hazırlanmış bir videodan öteye geçemiyor.Yanlış anlaşılmasını istemem ceidot ekibi kesinlikle videoda yaptıklarını bi siteden falan almış demiyorum :) Sadece sanki kullandıkları oyun ve fizik motoruyla nasıl oyun yapılır tarzı sitelerin bir dersi yada oyun motoru ve fizik motoru ile gelen örnek dosyalar gibi duruyor. Video yine aceleye gelmiş ve yine heryeri AAA türü oyunun teknoloji videosu görümünden uzak. Ben hayatımda ilk defa iki dakika boyunca iki tane standart kameranın tanıtıldığını, hükümran senfoninin videosunda gördüm. Yada oyunun menu kısmını programlayan arkadaşın yazdığı menu ile alakalı çalışmaları daha henüz tamamlanmadan henüz işin başındayken gösterilmeside bana tuhaf geldi. Yani bence verdikleri video yine kaliteden uzaktı. Tabi baştada söylediğim gibi ilk videolarına göre bir gelişme var ama bu gelişme yinede bir kaç modelin ve animasyonun değişmesinden öteye gitmiyor.


Takashi (?) tarafından Cum, 27/10/2006 - 7:45am tarihinde gönderildi.

En başta bu oyunu geliştiren ekibe başarılar diliyor ve oyunun tamamlanmasını ve ekibin hedeflerine ulaşmasını can-ı gönülden diliyorum.
1 yıldır takip ediyorum HS'yi. Herkes gibi bende bazı (teknik)konularda ahkam kesebilirim, ama bu sefer tamamen farklı bir açıdan bakacağım ve kısa kesmeye çalışacağım.

Oyunun "Baştasarımcısı" ünvanı ile medyada boygösteren sevgili arkadaşımıza izledikleri yol ile ilgili nacizane fikrimi sunmuştum bir zamanlar. Şöyle demiştim; biz türk oyun tüketicileri daha fazlasını görmek isteriz, çünkü açız türk yapımı oyunlara. Bu tarz bir demo ile sadece olumsuz eleştirilerin odağı olursunuz, bu da sizi daha saldırgan yapar, en güzeli sessiz ve derinden, emin ama gürültüsüz adımlarla ilerlemek vs vs. Biraz geleneksel bir yaklaşımla kendimize şunu söylemeliyiz belki de; "ata binmesi bir ayıp, inmesi iki"

Bilmiyorum nasıl yapacaksınız, bu denli büyük bir projenin altından nasıl kalkacaksınız? İşin artwork kısmı için o kadar uzaklara gitmek ne kadar doğru? Ceidot kendi ülkesinin kaynaklarını(sanatçısını) kullanabilecek yeteneğe sahip değil mi? Peki o kadar uzakta ki kaynakları organize edebilecek mi? Sonuç nasıl olacak? Bu soruların cevabını herkes merak ediyordur.

Son olarak, kendi ülkesinin kaynaklarını kullanma yeteneği'ne gelince; Ceidot'un forumlarında baştasarımcı arkadaşımızın "bir tabur beceriksiz" diye bahsettiği kaynakların hemen hepsini tanıyorum, hepsi kendi alanında ilerlemiş, kendini geliştirmiş, daha da ilerleyecek ve hatta -yaracak- potansiyellerdir, bu işlerin içinde olan, bu işleri bilen hemen herkes de onları tanır, bilir, destekler, güvenir. Benzer bir iş yapılacak olsa listenin en başında bu isimler vardır...
(Bu konu ile ilgili gereksiz yere tartışma başlatmak istemiyorum, böyle bir yorumdan dolayı duyduğum üzüntüyü paylaşmak istedim sadece)

Söz verdiğim gibi kısa tutuyorum ve İnşallah herşey istedikleri gibi olur ve inşallah o oyunu oynama şerefine nail oluruz.


 

Ana Menü

Son yorumlar

Kimler çevrimiçi

Şu an 0 kullanıcı ve 0 ziyaretçi çevrimiçi.
Daha hızlı mı bilemem, fakat FireFox ve Google araç çubuğunu kullanmak kesinlikle çok daha kaliteli ve güvenli bir web deneyimi sunuyor :)
Bu site; Deniz Aydınoğlu 'nun türk oyun sektörü ile ilgili derlediği, ve site gönüllülerinin yayınlanmak üzere bize yolladığı haberler ile içeriğini oluşturmaktadır. Kimdir bu deniz diye sorarsanız, en iyi cevabı deniz 'in kişisel sitesinde bulmanız olasıdır.