Tarih: Sun Oct 24, 2004 11:58 am Mesaj konusu: Maaşlar, çalışma ortamı vs.
Merhaba arkadaşlar.
Ben birkaç şeyi danışmak istedim sizlere.
Önce gereksinimleri belirteyim.
1. Programcı. Kendisinden istenilen 7 ay sürecek bir projenin tek programcısı olması. Ayrıca oyunun internet üzerinden oynanabilmesini, güncellenebilmesini, highscore'ların paylaşılabilmesini sağlayacak. Fazla 3D gereksinimi yok, ancak DirectX'ten de biraz anlaması iyi olur.
Eğer bir kişi için bunlar fazla ise lütfen söyleyin.
2. Grafiker. Yine 7 ay sürecek bir projenin tek grafikeri olması bekleniyor. Oyunun ve web sitesinin bütün grafikleri bu kişinin elinden çıkacak. Arabirim tasarımı ve istenilen diğer her türlü çizimi yapacak. Buna karakter çizimleri de dahil. 3D’den fazla anlaması gerekmiyor.
3. Müzik/Ses sanatçısı. Diğerleri gibi 7 ay bizimle beraber olması gerekmiyor. Oyunda fazla ses / müzik olmayacak. Ancak var olanları kaliteli yapabilmesi, ve istenileni yapabilecek kadar yetenekli olması gerek.
Proje tasarımcısı, pazar sorumlusu vs. gibi diğer kişiler hazır, o yüzden onları yazmıyorum.
Sormak istediğim,
1) Bu kişilere aylık ne kadar maaş vermek gerektiği.
2) Maaş yerine daha çok kar payı vermenin ne kadar mantıklı olacağı.
Şunu belirtmeliyim: projeye en erken 2-3 yıl içinde başlanabilir. Bu yüzden şimdilik kimseye ümit vermek istemiyorum. Ancak büyük bir proje değil, ve Windows sürümünü 7 ayda bitirebileceğimizi düşünüyoruz. Amacım sadece biraz araştırma yapmak, projenin olabilirliğini belirlemek. Eğer birincisi başarılı olursa gerçekleştirmek istediğimiz başka projeler de var.
İkinci maddeye biraz değinmek istiyorum. Neye ne kadar harcanacağını tam olarak bilmiyorum ama, hızlıca bir hesap yaptım ve bu küçük proje için bile bir sürü paraya ihtiyaç olduğunu gördüm. Daha sağlıklı rakamlarla hesaplayınca da ortaya daha küçük rakamların çıkacağını hiç sanmıyorum. Bu yüzden masrafları çalışanlara zarar vermeden nasıl kısabilirim diye düşünüyordum. Sponsor falan işlerine girmeden uygulanabilecek başka bir fikir geldi aklıma.
Eğer diyorum, her satılan oyundan belli bir kar payı verirsek, eğer oyun tutulursa, bir çalışan uzun vadede (çok da uzun değil aslında) 7 aylık maaşının toplamından daha fazla kazanabilir, bizimle çalışmasa bile.
Yine de kendisine belli bir aylık ödeme yapılacaktır. Ayrıca, böyle bir durumda çalışanlara oyunun başarılı olacağına dair güvence verilmesi gerektiğinin farkındayız.
Bu durumda yeni sorularım:
1) Böyle bir “ortaklık” ne kadar mantıklı?
2) Yüzdeler ve maaşlar nasıl olmalı sizce? (Yani ne gibi beklentileriniz olurdu)
Başka bir sorum da oyunu diğer platformlara (MacOS, PalmOS, PocketPC, Symbian OS) uyarlamak hakkında. Bu platformların her biri için ayrı birer programcı mı gerekir? Yoksa bir iki programcı daha almak yeterli olur mu? Yoksa bu işi başka firmalara mı yaptırmalı?
Son olarak, siz olsaydınız, çalışma ortamından, takımdan ve şirketten ne gibi beklentileriniz olurdu?
bir ya da iki sene sonra tam kapasite baslanacak bir proje icin simdiden maas icin rakam vermek bence zaten anlamsiz.. kisaca fikirlerimi yazayim yine de..
7 aylik bir sure tahminen cok az olacaktir, kafanizdaki projeyi tam bilmesem de oyle iddiali birsey olmayacak sanirim. yani quake 6 yapmiyorsunuz, ki bu da gayet guzel, ayaklariniz yerde. yine de 7 ay'i 12 ay'a cevirmenizi oneririm, murphy kanunlari geregince..
duzgun bir profesyonel programci kolay kolay maas almadan is yapmayi kabul etmeyecektir. ama tabi bilemem, kar payi dediginiz ise ben olsam ilk etapta guvenmezdim. ancak amator, ya da projenize inanan ve "ek is" olarak normal is saatleri disinda yapabilecek insanlar bulabilirsiniz. ya da dediginiz gibi, atiyorum 1.5 milyar maas, arti oyunun kazancindan %2 gibi birsey oyun yapimina kafayi sarmis bir programciyi cekebilir. ama tabi o %2'nin neye karsilik geldigini assagi yukari tanimlayabilmek gerekir. sigara parasi ile ferrari arasi birsey sonucta %2..
gelelim diger platformlara. eger super embesil bir programciniz yoksa, pc icin yazdigi kodu kisa surede diger platformlara tasiyabilir. sadece projeye baslamadan once, bu planinizdan ona bahsedin, ve boylece gerekli kutuphaneleri kullanmasini/kullanmamasini saglayabilin. kesinlikle ve kesinlikle ayri bir programciya gerek yok, en fazla, proje bittikten sonra platform basi 1 adam/ay ekleyin derim ben. tr'de bu tur is yapabilecek contractor firma sahsen ben hic duymadim.
bir yerine iki programci almanizi tavsiye ederdim (evet programciyim ) tabi eger tek bir proje yapip devam etmek gibi bir planiniz yoksa bilemem. orta halli bir programci ve bir comez diyelim. programcilari yalniz birakmaya gelmez, boylelikle hem elinizde, bir sonraki proje icin yetismis (ucuza ve elinizde) bir programci olur, hem de olasi hatalardan, teknik problemlerden, tasarim (koddaki) eksikliklerinden kurtulmus olursunuz. comeze mesela diger OS cevirme islerini, test islerini yukler, duzgun programcinizin onu boylece egitmesini saglarsiniz. part time bile olabilir comez.. (bakiniz bu sitedeki pek cok uye)
ben olsam ne beklerdim? ayaklari yere basan, iddiali ama ucmayan bir yonetim. yani sonucta inanabilecegim ve "bitirebilecegim" bir proje olmasi. sonucta bir programci zaten oyun yapimiyla ilgileniyorsa, ufaktan bir problemi vardir, para pul derdinde degildir cok...
Projeyi tek başına götürecek bir programcıya sadece kardan % vermek bence kabul edilebilir bir şey deil. Ayrıca siz bu işte sadece pazarlamacı olacaksanız ve teknik açıdan bir katkınız olmayacaksa ilerde çok büyük sorunlarla karşılaşabilirsiniz. Bu sorunlara yeterince ehli bir programcıyla çalışmadığınızı işe başladıktan ve 4 ay maaş ödedikten sonra anlamanızda dahil. Ayrıca bu tarz projelerde en az 2 programcı olması gerekli diye düşünüyorum.
daha sonra belki bu konuda daha uzun bi mesaj yazabilirim.
Güzel yorumlarınız için çok teşekkür ederim arkadaşlar.
Evet, altından kalkamayacağımız değil, küçük, ancak kaliteli bir oyun yapmayı planlıyoruz. Yeni bir ekibin ilk projesi olacağı için planlanmayan gelişmeler olabileceğinin farkındayız. “12 ay” tavsiyenizi dikkate alacağım.
Aslında ekibimizdeki programcı arkadaşların normal iş saatleri dışında çalışan kişiler olması pek de işimize gelmez. Daha çok, inşallah ilk projemiz başarılı olursa, daha sonraki projelerimizde de bizimle beraber çalışabilecek arkadaşları tercih edeceğiz sanırım. Kar payı belki ilk zamanlar fazla tanınmadığımız için biraz düşük olacaktır, ancak zamanla iyi bir kazanç getireceğine inanıyoruz. Aslında iyi iş çıkaran birinin iyi bir ücreti ve iyi çalışma koşullarını hak ettiğine inanıyorum, ancak oyun piyasaya çıkıp, kar getirmeye başlamadan önce yüksek maaşları ancak ciddi bir destek alabilirsem verebilirim. Bu yüzden kar payı vermek gibi bir şey gelmişti aklıma.
İki programcı alma konusundaki tavsiyeniz için de çok teşekkür ederim. Ben pazarlamacı olarak değil, proje tasarımcısı olarak görev yapmayı düşünüyorum. Daha önceden “biraz” programcılık yaptığımı da söyleyebilirim. Ancak yine de beraber çalışacağımız programcı / grafiker / müzisyen arkadaşları seçerken nelere dikkat etmemiz gerektiğinden de bahsedebilirseniz çok sevinirim.
Projenin “bitirilebilecek” bir proje olduğundan emin olabilirsiniz. Dediğiniz gibi, Quake 6 yapmaya çalışmıyoruz. İnşallah, kaliteli insanlarla çalışabilirsek, ortaya kaliteli bir oyun çıkacağına inanıyorum.
Tekrar belirteyim, projeye ancak iki yıl sonra başlanabilir. Bu süre içinde araştırmaların yapılması, işin olabilirliğinin tam olarak belirlenmesi ve gerekli kaynakların bulunması gerekiyor. Benim yapmaya çalıştığım da bundan ibaret.
Tarih: Tue Oct 26, 2004 9:39 am Mesaj konusu: 2 yıl
2 yıl çok uzun bir süre ve hızla gelişen teknoloji çerçevesinde yapacağınız projenin küçük olduğıunu düşünürsek bir an evvel projeye başlamanız sizin için daha iyi olur çünkü doom3 ve halflife2 ile gelen teknoloji okadar ileri düzeydeki iki sene sonra gelecek oyun teknolojilerini düşünemiyorum onun için yapacağınız küçük oyunada rabetin 3 sene sonra ne olacaını siz düşünün bu bakımdan şimdiden çalışmalara başlamanız ssizin için daha iyi olur
Bu forumda yeni konular açamazsınız Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz Bu forumdaki mesajlarınızı değiştiremezsiniz Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz Bu forumdaki anketlerde oy kullanamazsınız