Önceki başlık :: Sonraki başlık |
Yazar |
Mesaj |
woltrat
Kayıt: Jun 14, 2004 Mesajlar: 93
|
Tarih: Tue Mar 08, 2005 7:42 pm Mesaj konusu: gnome - miguel de icaza - Seminer |
|
|
Herkes' e merhaba.
Geçen hafta cuma günü bilgi üni.' de verilen bir seminere katıldım. Seminer gnome yaratıcısı miguel de icaza var idi. Kendisi linux ve gnome hakkında bir çok bilgi vedi. Windows hakkında bilmediğimiz bazı bilgileride anlattı. Benim önerim ise diğelim ist. te bir seminer yapılıyor. (oyun yapımı olsa2 da olmasa' da çünkü burda ki amaç bilgisayarlar ve işletim sistemlerini tanımak v az çok bilgi edinmekte var) Bu arada söylemeden geçemiyeceğim. Seminer' de büyük bir tartışma vardı bu tartışma oyun yapımcılarını yakından ilgilendiriyor bence bildiğiniz gibi linux açık kodlu ve seminer' de ki bi kişi aya kalktı ve bir soru yöneltti. Daha doğrusu istek "Bence oyunlar' da açık kodlu olmalı!" dedi. Bunun üzerine tartışma büyüdü bunu burda kesiyorum ve konuma devam ediyorum. Nerde kalmıştık, evt diğelim ist.' te seminer oluyor bence bir insanlarımız bu seminerler katılmalı dır. Hele coder arkadaşlarımız.
Şimdi sizlere 2 soru yöneltiyorum,
1. Sizce bu tarz seminerlere gidilmeli mi?
2. Açık kaynak kodlu oyunlar yapılmalı mı ve dağıtılmalı mıdır?
Not:
Bu arada seminerden ve gnome yaratıcısı miguel de icaza den görüntüler.
|
|
Başa dön |
|
|
Tesla
Kayıt: Feb 17, 2004 Mesajlar: 245 Nereden: Ankara
|
Tarih: Tue Mar 08, 2005 8:11 pm Mesaj konusu: |
|
|
Bu konuya anket ekleyebilirdin aslında ama neyse...
Bence oyunlar açık kaynak kodlu olmamamalı. Tabi öğretim amaçlı oyunlar, ve türevleri hariç. |
|
Başa dön |
|
|
Sith
Kayıt: Nov 09, 2003 Mesajlar: 659
|
Tarih: Tue Mar 08, 2005 8:27 pm Mesaj konusu: |
|
|
bir mmonun açık kaynaklı olabileceğini düşünen varmı aranızda? cık... saçma sapan bir tartışma... açık kaynak olmasa bile insanlar trainerdır antindir kuntindir oyunları hacklemeye çalışıyor? açık kaynak oldugunu düşünün birde... |
|
Başa dön |
|
|
Serkan
Kayıt: Mar 29, 2003 Mesajlar: 54 Nereden: bileyim?
|
Tarih: Tue Mar 08, 2005 11:25 pm Mesaj konusu: |
|
|
En kısa zamanda tamamiyle Linux a geçmeyi düşünüyorum.Ve bu seminer benim için çok yararlı olacak(Artık tüm projelerimi Linux ortamında hazırlayacam).Teşekkürler. |
|
Başa dön |
|
|
Ragnor
Kayıt: Jan 26, 2003 Mesajlar: 218 Nereden: Bursa
|
Tarih: Wed Mar 09, 2005 12:09 am Mesaj konusu: |
|
|
İşletim sistemi (ve hatta yakında bios) bile açık kaynak kodlu oluyorsa oyunlar niye olmasın?
Tabiki olsun. Mmo'lar konusunda Hibbit'in Space Fire'da kullandığı basit yöntemi kullanabilirsin. Yani kullanıcı bilgileri vs. nasıl ulaşılacağının öğrenilmemesini istediğin bölümlerin kodlarının asıl halini kaynak kodlar arasına koymazsın. Mesela kullandığın bir şifreleme yöntemini eklemediğin bir versiyonunun kodlarını açarsın. Sadece şifrelemenin kodları bilinmez bu sayede oyunun bilgileri güvende olur ve oyun açık kaynak kodlu olur.
O seminere katılmayı çok istiyordum ama işim vardı. Kahretsin hala var ve yarın sabah işe gitmek zorundayım ve bundan nefret ediyorum. İş sahibi olmak dünyanın en iğrenç şeyi!
Buarada Miguel abimizi her ne kadar kalkıpta micros~1'un işgal araçlarından birine katkı sağlamış olsada ( Mono projesi - .Net ) severiz. Sonuçta Gnome'u yapan ekibin başındada o vardı yanılmıyorsam. Keşke orda olabilseydim. |
|
Başa dön |
|
|
Sith
Kayıt: Nov 09, 2003 Mesajlar: 659
|
Tarih: Wed Mar 09, 2005 4:34 am Mesaj konusu: |
|
|
Ragnor demiş ki: |
İşletim sistemi (ve hatta yakında bios) bile açık kaynak kodlu oluyorsa oyunlar niye olmasın?
Tabiki olsun. Mmo'lar konusunda Hibbit'in Space Fire'da kullandığı basit yöntemi kullanabilirsin. Yani kullanıcı bilgileri vs. nasıl ulaşılacağının öğrenilmemesini istediğin bölümlerin kodlarının asıl halini kaynak kodlar arasına koymazsın. Mesela kullandığın bir şifreleme yöntemini eklemediğin bir versiyonunun kodlarını açarsın. Sadece şifrelemenin kodları bilinmez bu sayede oyunun bilgileri güvende olur ve oyun açık kaynak kodlu olur.
O seminere katılmayı çok istiyordum ama işim vardı. Kahretsin hala var ve yarın sabah işe gitmek zorundayım ve bundan nefret ediyorum. İş sahibi olmak dünyanın en iğrenç şeyi!
Buarada Miguel abimizi her ne kadar kalkıpta micros~1'un işgal araçlarından birine katkı sağlamış olsada ( Mono projesi - .Net ) severiz. Sonuçta Gnome'u yapan ekibin başındada o vardı yanılmıyorsam. Keşke orda olabilseydim. |
bir mmodan görülmemesi gereken yerleri çıkarmak? o zaman geriye ne kalacak? |
|
Başa dön |
|
|
deniz Site Yöneticisi
Kayıt: Sep 14, 2002 Mesajlar: 838 Nereden: Ankara
|
Tarih: Wed Mar 09, 2005 9:35 am Mesaj konusu: |
|
|
profesyonel oyunların kodlarının açılması sonucu süphesiz oyun - grafik programlamada müthüş bir bilgi akışı sağlanacak, bu da sektörün ilerleme hızına bayağı bi ivme verecektir. fakat: oyun üreten şirketler sanat+teknoloji den para kazanıyorlar. kodu açmak demek teknolojiyi açmak demek, yani bi anlamda rakibine teknolojini al incele demek... açık kaynak kodlu (oyun dışı...) yazılımlarda destek, eğitim gibi yerlerden para kazanmaya devam edebilirsin, ama oyun gibi çok kısa zamanda tüketilip çöpe atılan ve teknolojisi devamlı değişen/gelişen yazılımlarda buda pek mümkün değil..
bence; oyunlar yazılım dünyasında farklı bir kategoride yer alıyor.. işletim sistemleri, server tarafı yazılımlar ve hatta ticari uygulama yazılımları ile aynı kefeye konulacak bir durumda değil.. bu yüzden oturduğumuz yerden rahatça "oyun kodları açık olmalı" demekte pek bilinçli bir yaklaşım değil.. |
|
Başa dön |
|
|
cjungie
Kayıt: Jun 09, 2004 Mesajlar: 806 Nereden: Istanbul
|
Tarih: Wed Mar 09, 2005 6:07 pm Mesaj konusu: |
|
|
Oyunları ticari amaçlı değilse, yani para kazanmayacaksanız , kesinlikle kodunu yayınlamalısınız. (hem iyi anılırsınız , hem de kendinizi ve başkalarını geliştirmiş olursunuz)
Eğer ticari amaçlı ise,
-online oyunların hile olayını engellemek için kodlarının bir kısmının yayınlanması , bir kaç yıl sonra yayınlanması , teorik olarak sistemin anlatılması tarzı yöntemler düşünülebilir,
-multiplayer opsiyonu yoksa tamamının ticari beklenti bittikten sonra ( satışların iyice azalması kodunun bir kısmının yada tamamının yayınlanması düşünülebilir.
Oyun zaten single player ise ve genelde konuya, bölümlere dayanıyorsa, modeller , dokular gibi materyaller size ait olduğu için pek korkulacak birşey yok.
Bu tip büyük bir projeye kalkışan da zaten düşünebilir bunları, boşuna yazmış oldum |
|
Başa dön |
|
|
Gord10
Kayıt: Aug 07, 2003 Mesajlar: 357 Nereden: Ankara
|
Tarih: Wed Mar 09, 2005 9:10 pm Mesaj konusu: |
|
|
Bence sadece eğitim amaçlı oyunlar açık kaynak kodlu olmalı. En azından ben herhangi bir oyunumun kaynak kodlarını yayınlamazdım. Çünkü bir gün internette gezinirken "Merhaba ben XXHUEHLU (veya başka bir ad). Uzun uğraşlarım sonucu Asporia: Gizli Tehdit (veya Karanlık Ormanda Kayıp) diye bir oyun yaptım" gibi bir rezalet görmek istemiyorum. |
|
Başa dön |
|
|
ferdemoncel
Kayıt: Nov 03, 2003 Mesajlar: 277 Nereden: Eskişehir
|
Tarih: Wed Mar 09, 2005 11:31 pm Mesaj konusu: |
|
|
Açık kaynak kodlu oyunlar zaten yapılıyor. Örneğin şu SuperTux oldukça hoşuma gitmişti. Her ne kadar en son bölümünü biteremiş olsam da :)
UT2004 gibi bazı oyunların da Linux versiyonları satılıyor. Ama sanırım açık kodlu değil.. Doğal olarak ;-) |
|
Başa dön |
|
|
tonymontana
Kayıt: Nov 06, 2003 Mesajlar: 17 Nereden: ist
|
Tarih: Thu Mar 10, 2005 2:00 am Mesaj konusu: |
|
|
Bence Hiçbir zaman profosyonel oyunların açık kodlu piyasaya sürülmesi gibi bişey olamaz.Çünkü arkadaşımızında belirttiği gibi oyunlar kısa sürede tüketilen yazılımlar ve zaten illegal kopyayla (crack) bile savaşmakta zorlanan (ve illegal kopyalamadan haklı olarak nefret eden) oyun programcilari böyle bişeyi yaparlarsa en güzel oyunun bile 10binden fazla satmıyacağını iyi bilirler.
Öte yandan bir işletim sistemi parayla satılan ve pazara nerdeyse tamamıyle hakim bir şirketin işletim sistemine(windows) rakip olarak dünyanın birçok yerindeki kaliteli yazılım uzmanları tarafından ÜCRETSİZ dağıtılmak üzere yazılabilir...Çünkü burada bir ihtiyaç sözkonusudur.Olası bir tekelleşmeye karşı Bilişim çalışanları önlem almak zorundadırlar.Ayrıca böyle bir işletim sistemine yaptığı eklerin işletim sistemi tarafından belirtilmesi sayesinde bir şirkete (para kazanmak için) başvurduklarında kapılar onların için kolayca açılmaktadır.Yani burada şu sözkonusu Bedava yazılımlar genelde 3 şeyden dolayı oluştururlar.Bir bedava olan bu çeşit bir yazılıma şiddetle ihtiyaç vardır.(LİNUX,BLENDER,GIMP vb....) ikinciside bu yazılımı pahalı rakibine karşı geliştiren insanların işhayatlarında gösterecekleri sağlam ve güçlü bir referans olurlar.üçünü olarakta pahalı yazılımın yaptığı iş/sunduğu hizmet artık o kadar yaygınlaşmıştırki ve pahalı yazılımın kendini geliştirip ek bir hizmet sunması o kadar zorlaşmıştır ki...Biri/birileri zamanla bu iş için kendi bedava yazılımlarını üretirler. ve pahalı programa güçlü ve bilinen bir genel geçer alternatif sunarlar...
Görüldüğü gibi profosyonel oyunlar için bunlardan hiçbiri sözkonusu değildir.Çünkü bu oyunlar başkalarını eğlendirmek üzere (entertainment) ve bundan para kazanmak üzere büyük masraflara girilerek yazılırlar...İkincisi profosyonel oyunlar her zaman son teknoloji ile donatılmıış olmalıdırlar.Çünkü oyuncular zaten eski teknolojiye ve bakış açısına sahip oyunları bol bol oynamışlardır ve tercih etmezler..Oyun Kodunu açık olarak vermek teknolojiyi rakiplere bedavaya dağıtmaktır.Söz konusu olamaz...
Ve açık kodlu ücretsiz programlar konusunda da genel/geçer bişey söylemek gerekirse( işletim sistemlerini katmadan çünkü onlar çok geniş kapsama sahip ve din gibiler artık şuna inanın bilgisayarı aşırı derece kullanan birçok mühendis/doktor daha linux'un l sini bilmiyor.Adam kardeşim +100 dolar veririm Windowsum olur başım ağırmaz düşüncesinde ki tamamen de haklı bi düşünce ...sonuçta 100 dolar çalışan bir insan için para değildir...) ücretli program herzaman için daha gelişmiş daha üstün özellikli ve daha kolay kullanımlıdır...Ör: Yıllardır 3d teknolojisi yaygın olsada şu an sadece Blender kaliteli bir ücretsiz 3d programıdır ve herhalde 6000£ luk 3d Studio Max'in kalitesiyle karşılaştırılamaz..Bir photoshop Cs GIMp ile aynı kefeye konamaz...Ücretli yazılımları son teknoloji ürünü oldukları için mümkün olduğunca tercih etmek saflık değil aksine zekiliktir,profosyonelliktir(tabi o özelllikleri kullanıcak kapasitede olunduğunu farzediyorum)...
Çok uzun oldu ama...Oyunlar özellikle yapım nedenlerinden dolayı açık kodlu olmaya çok uzak yazılımlardır...Bu yüzdende sektörde kazanılan para tüm dünyada (hiçbir zaman azalmadı)durmadan yükseliyor....Sanırım dünyada böyle bi sektör oluşumu daha görülmemiştir.(inşaat sektörünü saymazsak çünkü o zaten lokomotif sektördür..) |
|
Başa dön |
|
|
emo2tr
Kayıt: Dec 12, 2002 Mesajlar: 30
|
Tarih: Thu Mar 10, 2005 2:36 pm Mesaj konusu: Açık kaynak mı! |
|
|
Yaw arkadaslar bu yeni akım benim aklımı karıstıryor.Her onune gelen hersey acık kaynak kodlu olsun diyor.Peki programcılar!!!
Ben bir yazılım geliştirici olarak aylardır yada yıllardır tırmalayıp yazdıgım seyleri başkalarına al sende hazır burdan ye demeye biraz cekiniyorum.Tabi tersi durumda gecerli.Adamlar yapıyo ve ben nasıl yapıcam oluyorum.Ama unutulmamalı ki yazılım bir emektir ve siz bu emegin parasını kazanıyorsunuz.1 ay uykusuz kalıp hatta wc de bile nasıl yaparım diye dusunup tırmaladıktan sonra bak kardes boyle yaptım demek biraz acı verir.
Zaten son kullanıcının kaynak kodla bir ilgisi yok.Onun için çalışması onemli.Peki kaynak kodun acılmasının onemi ne? guvenlik tabiki!
bence acık kaynak kod muhabbeti işletim sistemleri için gecerli omalı!
eger bir firma aldığı yazılımın guvenliği için endişe duyuyorsa o urunu almamalı yada kaynak kod olmadanda acık bulunur oyle bulmalı!
diyeceksiniz ki almamak cozum mu?
Buna cevabım kaynak kodu almak cozum mu? kaynak kodu alıp inceleyeceğine yeniden yaz olsun bitsin
Ben emekten yanayım.Bazıları soyle diyor yazılımı acık kaynak kod yayınla bakımından para kazan.Ozaman ben programı yamuk yapıyım sureklide bakım yapıp para kazanayım.
Bilmiyorum benim kafam karısık ama bu onemli bi konu sizler nasıl dusunuyosunuz beni acık koda ikna edbilirmisiniz |
|
Başa dön |
|
|
deniz Site Yöneticisi
Kayıt: Sep 14, 2002 Mesajlar: 838 Nereden: Ankara
|
Tarih: Thu Mar 10, 2005 3:02 pm Mesaj konusu: |
|
|
açık kaynak kodlu yazılımlar ile sektörün gelişimi büyük bir ivme kazanmaktadır. sf.net deki projeler olmasaydı, nehe, flipcode, gamedev gibi daha nice sitedeki açık belgeler + kodlar olmasaydı siz şu an bulunduğunuz konumda olabileceğinizi düşünüyormusunuz. ben düşünmüyorum.. ve şu anda da -elimden geldiğince- "çok ekmeğini yediğimi düşündüğüm" açık kaynak kodu camiasına geri dönüş yapmaya çalışıyorum...
bu bi anlayış meselesi.. kodu ve emeği benden çok çok daha fazla değerli olan insanlar bile bu işi yapıyor, ben niye yapmayayım?
lütfen http://www.opensource.org gibi kaynaklardaki belgeleri okumadan acele karar verip taraf almayalım..
|
|
Başa dön |
|
|
emo2tr
Kayıt: Dec 12, 2002 Mesajlar: 30
|
Tarih: Thu Mar 10, 2005 3:21 pm Mesaj konusu: sevgili Deniz |
|
|
Amacımız taraf tutmak değil.Ama tartışmadan neyin doğru olduğunu bulamayız.
Senin dediğinden anladığım bilginin dağılımı.Elbetteki bilgi açık olmalı!ilk okul hocamızın bize bir şey öretmediğini düşünmek gibi birşey (- bildiklerim open source değil dese dumur olurduk)
Tamam ornek dokuman ,bilginin paylaşılması ,hatta ve hatta nasıl kullanıldığı (win apileri gibi mesela sendmessage apisi gibi ) anlatılmalı paylaşılmalı!Bu kutsal birşey yada en azından kendini tatmin etmek.
Benim dediğim daha üst seviyede!Yani yazılım konusunda open source open source diye bagırırken ozaman cocacolanın formulude acık olsun yada intel çipini nasıl yapıyo acık olsun kardesim gibi bir cok seydende bahsetmeliyiz.Bence bu yazılımın bir meta olduğunu kabul etmeyen anlayısın urunu tıpki yazılım için lisan patentverirken turkiyenin aldığı tavır gibi ne bi cd getirmissin içindekine patentmi alacan makina yap kardesim yazılıma patentmi alınırmış gibi bir şey.
Ben mysql i kullanmaya başladım ama hiç mysql i yazanlara para vereceğimi düşünmüyorum bakım baabında..
Neyse gorus bildirmeye devam edin bu onemli bi konu ama deniz ben biraz zor ikna olurum gibi ... |
|
Başa dön |
|
|
deniz Site Yöneticisi
Kayıt: Sep 14, 2002 Mesajlar: 838 Nereden: Ankara
|
Tarih: Thu Mar 10, 2005 3:36 pm Mesaj konusu: |
|
|
yazılımın patenti olurmu? bence olmaz.. olursa ne olur? tamamen kaos ortamı, bu patentlerden kar sağlamaya çalışan bisürü zibidi firma ve yazılım teknolojisinin ilerlemesinde büyük bir düşüş olur.. yazılım patentleri konusu çok geniş ve open source olayından farklı bir çerçevede tartışılması gereken bir sorun.
başlangıç için kaynak:
http://www.nosoftwarepatents.com/en/m/intro/index.html
basit bir örnek veriyim.. sıfırdan 3d engine yapmayı öğreten kaç tane kaynak var.. 1 , 2? .. peki sıfırdan yazılmış kaç tane eli yüzü düzgün (ve opensource) 3d engine var.. benim aklıma 4-5 tanesi daha ilk seferde geldi bile.. bazı şeyleri öğrenmek için koda direk bakmanız gerekir, öğretici kaynaklar genelde giriş seviyesi bilgi verirler, ya da çok teorik olurlar.. |
|
Başa dön |
|
|
|