Bu dökümanda,özellikle jazz
müziğinde kullanılan, basit bir kaç akordan bahsetmek
istiyorum. Oyunları için müzik yapan arkadaşlar;
parçalarında üç sesli ('do..mi..sol', 'fa..la..do'
gibi) akorların dışında daha farklı akorlar kullanmak istiyorlarsa ve
henüz bahsedeceğim tipte akorlarla karşılaşmamışlarsa, bu
döküman onlara bir nebze yardımcı olabilir. Buradan
üç sesli akorları hafife almak gibi bir sonuç
çıkarılmamalıdır, çünkü majör ve
minör sistemi dahilinde yapılan tüm müziklerin
(Pop,rock,jazz,vs) temeli klasik müzikten gelmektedir. Klasik
müzik teorisi de, ('Aralık' lardan sonra) üç sesli
akorların öğrenimi ile başlar.
Günümüzde yapılan müziklerde,
majör tonlara nazaran minör tonlar daha çok tercih
edildiği için; bu dökümanda vereceğim 'I-IV-II-V-I'
örnek bağlanışı da, minör bir ton üzerinden olacak;
örnek ton olarak da daha kolay olduğunu
düşündüğüm "Re-Minör (d-moll)" tonunu
seçtim.
Nota bilmeyen arkadaşlar olabileceğinden, vereceğim
örnek akorlardaki
sesleri 'Nota Adı + Oktav' cinsinden bir yazıyla tarif etmeye
çalışacağım. Nota adlarını hepimiz biliyoruz;
'do..re..mi..fa..sol..la..si'. Arızaları da (diyez ve bemol) nota
adının bitişiğinde '#' ve 'b' yazarak belirteceğim (# = Diyez,
b=Bemol). Eğer sesin yanında bir arıza yoksa, öncesinde ne olursa
olsun
ses natürel şekliyle basılmalıdır. Natürel(bekar) işaretini
burada
kullanmayacağım. Örnek; 'do#' = do-diyez, 'mib' = mi-bemol,
'mi'=mi(natürel) anlamında. Sesler, ve varsa arızalarından sonra
parantez içine alınmış oktav numaraları (mesela 'do(3)' gibi)
ise
göreceli, yani müzik teorisindeki kontra-oktav,
küçük oktav, 2.oktav,
vs. gibi standard bir oktavı ifade etmiyor. Akorları deneyecek
arkadaşların, enstrumanında uygun oktavı kendisi bulması lazım.
Akorlar; ne çok tiz, ne de çok pes tınlamalı. (Bu
akorları uygulamak
isteyen herkesin enstrümanının keyboard olduğunu farzetsek bile,
keyboard'ların oktav sayıları farklılık gösterebileceğinden,
mecburen
böyle) Küçük olan numaralar daha kalın oktavları,
büyük olan numaralar
ise daha ince oktavları temsil ediyor. Örneğin,
'do(2)..mib(2)..sol(2)..do(3)' diye yazdığımda, ilk üç ses
aynı oktav
içinde 'do,mi-bemol ve sol' seslerini, son ses 'do(3)' ise, bir
oktav
inceden 'do' sesini temsil edecektir. Diğer seslerin takibini
kolaylaştırmak açısından, akorların bas sesini ayrı olarak
belirtiyorum.
'I - IV - II - V - I' örnek bağlanışı
için aşağıda hazırladığım tabloyu ikiye ayırdım. 'a) Temel
Seslerle'
diye adlandırdığım bölümde, akorlar daha alışılageldik
seslerle; 'b)
Alternatifleri' diye adlandırdığım bölümde ise aynı derecenin
akorları,
biraz daha farklı sesler ile kuruluyor. Şimdi başlayalım...
I - IV - II - V - I Bağlanışı için örnek tablo
Ton = Dm (Re-Minör / d-moll)
|
a) Temel Seslerle |
b) Alternatifleri |
Derece
|
Şifre
|
I
|
Dm
|
IV
|
Gm
|
II
|
Em7b5
|
V
|
A
|
I
|
Dm
|
|
Bas
|
Diğer Sesler
|
re (1) |
la(2)...re(3)...fa(3) |
sol (1) |
sib(2)..re(3)...sol(3) |
mi (1) |
sib(2)..re(3)...sol(3) |
la (1) |
la(2)...do#(3)..mi(3) |
re (1) |
la(2)...re(3)...fa(3) |
|
Bas
|
Diğer Sesler
|
re (1)
|
do(3)...mi(3)..fa(3)...la(3) |
sol (1)
|
sib(2)..re(3)..fa(3)...la(3) |
mi (1)
|
sib(2)..re(3)..mi(3)...la(3) |
la (1) veya mib (1)
|
do#(3)..fa(3)..sol(3)..do(4) |
re (1)
|
do(3)...mi(3)..fa(3)...la(3) |
|
Yukarıdaki tablodaki akorları inceleyelim. 'a)Temel
Seslerle' kurulan akorlar bölümü kolay olduğundan,
detayına inmiyorum.
Gelelim bunların alternatiflerine. Uyguladıysanız, bu akorların temel
seslerle kurulmuş olanlara göre daha zengin tınladığını farketmiş
olmalısınız. Bu nasıl oldu? Akorlara bazı ilave sesler yaptığımız
için
oldu. İlk akordan başlayalım.
1) Akorumuz, 'Dm' akorudur. Bu akoru,
en basit şekliyle 're..fa..la' olarak kurabiliriz. ('a) Temel Seslerle'
olan bölümde bu akoru, 're(1)...la(2)..re(3)..fa(3)'
şeklinde, Dar-3'lü
durumda kurduk --- Buradan itibaren de, akorları 'Bas + Diğer sesler'
şeklinde birleşik yazıyorum) Dm akorunun 'b) Alternatifleri-Diğer
Sesler' bölümüne baktığımızda, bir takım değişiklikler
görüyoruz.
Akorumuza 'do(3)' ve 'mi(3)' seslerini ilave etmekle (yani Dm akorunun
7. ve 9. derecelerini), ilkine göre daha zengin bir akor elde
etmiş
oluyoruz. Ayrıca yine 'b) Alternatifleri - Diğer Sesler' de, akora
adını veren 're(3)' sesinin olmadığını görüyoruz. Bu durumu
şöyle
açıklayabiliriz: Örneğin jazz pianistleri, sol elleriyle
bastıkları en
komplike akorları bile (11'li, 13'lü, b5'li, #9'lu, vs. gibi
aklınıza
ne geliyorsa) genellikle sadece dört sesle tanımlar ve uygularlar.
Bunun için, gerekmedikçe akorun özellikle 1.
derecesini, bazen 5.
derecesini, ve bazen de başka derecelerini kullanmazlar; tasarruf
edilen ses, akorun daha zengin tınlayan bir derecesini kullanmaya imkan
sağlar. Örneğimize dönersek, Dm'de, 're' sesini zaten bastaki
ses
vermektedir, onu 'b) Alternatifleri - Diğer Sesler'
bölümünde bir daha
tekrarlasaydık, ya 'do(3)' ya da 'mi(3)' gibi Dm akoruna zenginlik
katan seslerden birini kullanamayacaktık. Yani akorumuz ya
're(1)...re(3)..mi(3)..fa(3)..la(3)' ya da
're(1)...do(3)..re(3)..fa(3)..la(3)' şeklinde olacaktı. (Bence bunlarda
güzel tınlayan akorlardır, ve kullanılabilir; ancak aynı akoru
're(1)...do(3)..re(3)..mi(3)..fa(3)..la(3)' şeklinde kurarsak, bana
göre güzel tınlayan bir akor olmaz) Gelelim 2. akorumuza.
2) Gm akorunun en basit kuruluşu
'sol..sib..re' şeklindedir. Biz yukarıda 'b) Alternatifleri'
bölümünde
bunu 'sol(1)...sib(2)..re(3)..fa(3)..la(3)' şekline çevirmişiz.
Farkettiyseniz, 'fa(3)' ve 'la(3)' sesleri yerinde kalarak (Dm akorunda
da mevcuttular) Gm akorunun 7. ve 9. derecesini oluşturdular. (Dm
akorunda bu sesler, 3. ve 5. derecelerdi; müzikte bu duruma,
'sesin
tutulması' deniliyor). Dm akorundaki 'do(3)' sesi inerek, Gm akorundaki
'sib(2)' sesine gitti ve Gm akorunun 3. derecesini oluşturdu. (Bir
akorun 3.derece sesi önemlidir, akorun majör ya da minör
akor olduğunu
belirtir; ama biraz sonra göreceğiniz gibi bazen, bu bile
kullanılmayabilir) Dm akorundaki 'mi(3)' sesi de, inerek Gm akorundaki
're(3)' sesine gitti ve Gm akorunun 5.derece sesini oluşturdu. Yine
farkettiyseniz, Dm akorunu, Gm akoruna sadece iki sesi değiştirerek
bağladık. Gerek klasik, gerekse modern armonide akorlar birbirine
bağlanırken, seslerin birbirinden çok fazla uzaklaşması iyi
değildir.
Seslerin birbirine yakın şekilde hareket etmesi, mümkün olan
yerlerde
tutulması (hem 'Dm' hem 'Gm' akorunda bulunan 'fa(3)' ve 'la(3)'
sesleri gibi) daha uygundur. Geliyoruz 3. akorumuza.
3) Em7b5 akoru, basit olarak
'mi...sol..sib..re' şeklinde kurulabilir. Geri dönüp 'Gm'
akoruna
baktığımızda, bu seslere yakın olduğumuzu görüyoruz; 'sib(2)'
ve
're(3)' sesleri, Gm akorunda da mevcutturlar. Bu iki sesi yerinde
tutuyoruz, Gm'deki fa(3) sesi hemen bitişiğindeki mi(3)'e iniyor.
Gm'deki la(3) sesi ise yine yerinde kalıyor (tutuluyor). Şimdi burada
akla bir soru geliyor: 'Neden Gm'deki la(3) sesi, Em7b5'de sol(3)
sesine inerek Em7b5 akorunun 3.derecesini oluşturmadı, Em7b5 akorunun
3. derecesi nerde?' Cevap: Yok. Yukarıda, akordan atılan seslerden
bahsederken, bazı durumlarda akorun 3. derece sesinin de
atılabileceğini söylemiştim, burada da öyle yaptım.
Çünkü bana göre, Dm
tonunda, Gm akorundan sonra, Em7b5 akoru için, 'mi', 'sib' ve
're'
sesleri ('sol' sesi olmadan da) yeterli geliyor, çünkü
'sol' sesini Gm
akorunda zaten duymuş durumdayım (hem de bas'ta) ve etkisi Em7b5
akorunda da devam ediyor. Bu yüzden, Em7b5 'de 'sol(3)' sesini
kullanmak yerine, 'la(3) sesinde kalmayı tercih ediyorum, daha zengin
bir tını elde etmek adına. Dediğim gibi, burada kişisel bir tercih
söz
konusudur; jazz müziğinde çok sıkı kurallar yoktur, bu gibi
durumlar
için esneklik vardır. İsteyen, istediği sesleri basabiliyor,
yeter ki
kaliteli tınlasın. Em7b5 akoru için ister bunu basarsınız, ister
'mi(1)...sib(2)..re(3)..mi(3)..sol(3)' basarsınız, isterseniz
'mi(1)...si(2)-natürel-..re(3)..mi(3)..la(3)' basarsınız -bunu
denerseniz nasıl bir farklılık oluştuğuna dikkat edin-, isterseniz daha
başka sesler basarsınız, tercih sizin. İsterseniz de, tablodaki
'mi(1)..sib(2)..re(3)..mi(3)..la(3)' akorunu ' bas'ında 'E (mi)'
bulunan Gm6/9 akoru' şeklinde de görebilirsiniz, vs. 3.derecesi
olmayan
akorlara bir örnek daha vermek gerekirse; Dm11 akoru için
şunu deneyin:
're(1)...la(2)..do(3)..mi(3)..sol(3)' (Gördüğünüz
gibi, akorun 3.
derece sesi 'fa(3)' yok)
4) Geldik 4. akorumuza yani 'A' ya.
Öncelikle, bu akor için bas sesi 'la(1) veya mib(1)'
şeklinde yazdığımı
görüyorsunuz. Bununla şunu demek istedim; hangisini
isterseniz onu
kullanın. İster la(1)'i, ister mib(1)'i, ister önce la(1)'i sonra
mib(1)'i, veya önce mib(1)'i sonra la(1)'i, gibi. Bas için
mib(1)
kullanarak akoru bozmuş olmayız, akor yine dominant fonksiyonundadır ve
kulağa dominant etkisi verecektir, ama farkı, biraz daha zengin
tınlayacak olmasıdır. 'A' akorunun en basit şekli 'la..do#..mi' dir.
'b) Alternatifler-Diğer seslere' baktığımızda önceki bağlanışlara
göre
seslerin biraz daha uzağa gittiğini görüyoruz, (istersek,
'la(1)...sib(2)..do#(3)..mi(3)..la(3)' şeklinde yine tek ses
değiştirerek çok uyumlu şekilde de bağlayabiliriz) ama bu kadar
mesafe
problem değildir. Akordaki sesleri sırasıyla incelersek; do#(3) sesi
ile 'A' akorunun 3.derecesini belirtiyoruz, fa(3) sesi ile, akorun
arttırılmış beşlisini kullanıyoruz, sol(3) sesi akorun yedilisini
oluşturuyor,ve do(4) sesi ile de akorun arttırılmış 9'lusunu
kullanıyoruz. Böylelikle zengin bir dominant akoru meydana
getirmiş
oluyoruz.
5) Son akorumuz olan Dm'de ise; 'A'
akorundaki 'do#(3)..fa(3)..sol(3)..do(4)' sesleri, hep beraber geriye
doğru giderek 'Dm' akorundaki 'do(3)..mi(3)..fa(3)..la(3)' seslerini
oluşturuyor. Buradaki 'Dm' akoru, en baştaki 'Dm' akoru ile birebir
aynıdır; tabii illa ki böyle olacak diye bir kural yoktur; başka
başka
şekillerde de çözülebilir. Burada önemli bir
nokta daha var; fa(3) sesi
hem 'A' hem de 'Dm' akorunda mevcuttur, ama burada bu ses tutulmuştur
diyemeyiz. Bir sesin tutulmuş olması için, her iki akorda da
aynı
partide bulunması gereklidir. Burada ise 'fa(3)' sesi iki akorda farklı
partilere aittir. (Şöyle düşünebiliriz: 'A' akorunda,
2.sıradaki
sestir, 'Dm' akorunda ise, 3.sıradaki sestir)
Özetlersek, yukarıda; Dm tonundan
I-IV-II-V-I bağlanışını, biraz daha renkli akorlar kullanarak yapmaya
çalıştık. Bu akorlardan da 'alternatif akorlar' diye bahsettik.
Önemli:
Bilimsel olarak bu tip akorlar 'Alternatif Akorlar' şeklinde
adlandırılamaz; bunu derken 'günümüzde daha sık
kullanılan akorlara,
birer alternatif olabilecek akorlar' ı kastettim. İlgilenen arkadaşlar
bu akorları incelerken, hangi sesin nereye
yürüdüğüne, tutulan seslerin
ise eski akorda hangi dereceleri, yeni akorda hangi dereceleri
oluşturduğuna bakarak bir fikir edinmeye çalışabilir. Aynı
akorlar,
daha farklı varyasyonlarla da bir çok şekilde bağlanabilir,
deneme
yöntemiyle bunlar bulunabilir. Farklı dereceler de, bu tip akorlar
kullanarak bağlanılabilir. Sonuç olarak, yukarıdaki alternatif
diye
tabir ettiğim akorları ve bunların birbirleriyle bağlanışlarını;
bildiğim kadarıyla ve elimden geldiğince pratik bir yöntemle size
anlatmaya çalıştım. (Bunun bilimsel açıklaması bu kadar
kolay değildir,
zaten bunu ben de yapamam; yapabilecek düzeyde insanların 'armoni
bilimi' ile bir ömür geçirdiklerini biliyorum). En
başta dediğim gibi
bu ve benzeri akorlar, oyunları için müzik yapan
arkadaşlara,
parçalarını daha da renklendirmek için
küçük de olsa bir malzeme
olabilir düşüncesindeyim. Ve bu dökümandaki
akorlar, modern armoniye
göre basit akorlar olarak kabul edilebilir, özellikle modern
jazz
müziğine bakıldığında, çok daha komplike ve ileri
düzeyde armonilerin
(akorların) kullanıldığını görebiliriz.
Yukarıda anlattığım iki türlü
bağlanış için melodisi olmayan birer örnek müzik
verdim. Ama yazıyla
müzik arasında küçük farklılıklar var; yazıda
bağlanış, 'I-IV-II-V-I'
şeklindeydi, müziklerde ise 'I-IV-I-IV-I-IV-II-V...' şeklinde
olduğunu
duyacaksınız. Çok kısa olursa algılaması zor olur diye, biraz
uzattım.
Ayrıca müziklerdeki bas ses de, çok kaba olmasın diye biraz
geziniyor.
Bir de, 2. örnek müzik de (alternatifleri), 'Em7b5' akoru
için ilk
turda 'mi(1)...sib(2)..re(3)..mi(3)..la(3)', ikinci turda ise
'mi(1)...si(2)..re(3)..mi(3)..la(3)' kullandım; iki akor arasındaki
fark da belli olsun diye. Herkese iyi çalışmalar diliyorum.
Örnek
müzik dosyalarını indirmek için tıklayın (926Kb)
billoscar :: 2005 :: www.oyunyapimi.org