Ana Menü
· Ana Sayfa
· Dosyalar
· Dökümanlar
· Forum
· Günün Resmi
· Haber Arşivi
· WWW Linkleri
· Üye Listesi

     Forumlar

 strncpy ve strncpy_s
 Konu adi : Borland c++ Builder ile Amiral Batti
 Rady10 - YerliOyun
 Kabusta Kaybolmak
 Konsol da programı bekletmek
 Oyun programlama icin hangi programlama dilli ?
 flash! şanlıurfa bilgisayar oyununda(no rapid)
 Sevgilim Olur musun?
 Directx'e başlamak isteyenler bi bakın
 PSP programlama
 Flash tan php
 Bilgisyr oyunu yapmam için üniverstde hangi bölüme girmeliym
 www.arshiv.gen.ms
 Cimg.h ilgilenenler icin
 müttefik oyunu

Konu Disi
 Emraah
 Yeni sitemiz açıldı
 Kalp krizi durumunda ne yapılmalı?
 Oyun sektöründe hangi görevde çalışmak isterdiniz?
 Takım arkadaşı sorunu
 msn de renklı nıck
 pc hata veriyor ! YARDIM!!
 Gülmek isteyenler Buraya
 İnanılmaz hl 2 modu görüntüsü
 Computer Languages History

[ Forumlara Git ]


Vektörler

(345 kelime)
(744 okuma)   Yazdırılabilir Sayfa




Vektörler

Çarpışma algılama(collision detection), ışıklandırma(lighting) gibi işlemleri anlayabilmek için öncelikle vektör, düzlem, normal gibi kavramları anlamak gerekir.

3 boyutlu uzayda bir nokta (x, y, z) koordinatlarıyla gösterilir. Bazen (x, y, z, w) olarak da gösterilebilir. Burada w orandır ve bunu (x, y, z) koordinatlarına dönüştürmek için (x/w, y/w, z/w) işlemini yapmamız gerekir. Noktalar bir poligonun köşelerini, yada bir ışığın pozisyonunu tanımlamak gibi işlemlerde kullanılabilir.

Vektörlerde bir nokta ile tanımlanabilir. Ama bir vektörün asıl gösterdiği şey bir doğrultudur.

image001.gif (983 bytes)

1. Vektörler Üzerinde İşlemler

1.1. Toplama – Çıkarma İşlemi

İki vektörün toplanması, iki vektörü uç uca ekleyerek birinci vektörün başlangıcından ikinci vektörün ucuna doğru yeni bir vektör elde edilmesidir

image002.gif (1369 bytes)

İki vektörün farkı işleminde de aynı şekilde negatif vektörün tersi alınarak toplama işlemi gerçekleşir.

image003.gif (1361 bytes)

1.2. Vektörün Uzunluğu

Vektörün uzunluğu pisagor bağıntısıyla kolayca bulunabilir.

||v|| = sqrt( x*x + y*y + z*z )

1.3. Vektörü Normalize Etmek

Bir vektörün uzunluğunu 1 birim yapmaya o vektörü Normalize etmek denir. Bunun için vektörün her bir elemanını vektörün uzunluğuna bölmek gerekir.

x = x / ||v||
y = y / ||v||
z = z / ||v||

1.4. Dot İşlemi

Vektörler üzerinde çok önemli bir işlemde Dot işlemidir. Dot işlemi iki vektör arasındaki açısal ilişkiyi gösterir. Aradaki açının cosinüsü ile vektörlerin uzunlukları çarpımına eşittir.

Dot(v1, v2) = cos(a) * ||v1|| * ||v2||

Çarpım işlemi şöyle hesaplanır.

A(ax, ay, az) * B(bx, by, bz) = ax*bx + ay*by + az*bz

yani, Dot(v1, v2) = cos(a) * ||v1|| * ||v2|| = ax*bx + ay*by + az*bz

Buradan anlaşılacağı gibi eğer vektörler normalize edilmişse bu işlemin sonucu aradaki açının cosinüsünü verecektir.

1.5. Cross İşlemi

Vektörler üzerinde çok önemli bir başka işlemde cross işlemidir. Cross işlemi ile iki vektöre dik başka bir vektör bulunur. Bu işlem genelde bir düzlemin normalini bulmak için kullanılır.

image004.gif (1952 bytes)

Yukarıdaki şekilde a ve b vektörleri A düzlemi üzerindedir. C vektörü ise bu düzleme dik olan vektördür. Cross(a, b) işlemi ile c vektörü elde edilebilir.

Cross işlemi söyle hesaplanabilir:

c.x = a.y*b.z - b.y*a.z
c.y = a.z*b.x - b.z*a.x
c.z = a.x*b.y - b.x*a.y

C vektörünün yönünü kol kafa yöntemiyle bulabilirsiniz. İlk vektör(a) sağ kolla ikinci vektör(b) sol kolla gösterilirse kafamızın yönü normal vektörünün yönünü gösterir.

Ersin K. :: 2003 :: www.oyunyapimi.org
  

[ Geri Dön: Oyun Yapımı (Genel) | Bölümler İndeksi ]




Web site powered by PHP-Nuke
Web site engine\'s code is Copyright © 2002 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Sayfa Üretimi: 0.045 Saniye