Visual C++ İle Programlamaya Giriş
(904 kelime) (2510 okuma)
Visual C++ İle Programlamaya Giriş:
//bu döküman programlamaya yeni başlayanlar için.Compiler
olarak Visual C++ 6.0 kullanıyorum
//bu yüzden bu compilerda bir consol uygulaması,dos penceresinde çalışan uygulama
yaratmak için
//gereken herşeyi adım adım anlatıcam.
//şimdi bir şekilde visual c++ ı edindiniz.çift tıkladınız ve bom boş ekrana
bakıyorsunuz.ilk yapmanız
//gereken şey sol ve alt tarafta iki ayrı pencere var mı buna bakmak.bunlar yoksa
üstteki bara sağ
//tuşla basıp bunları açın bu pencerelerden soldakinin adı workspace(çalışma
alanı :]).workspace in
//içinde projeniniz tüm dosyalarını görebilirsiniz.ayrıca bir workspace'e birden
fazla proje de
//ekleyebilirsiniz.bize şimdilik bir proje yeterli.alttaki pencere output(çıktı)
penceresi burda
//programınızı derlerken oluşan hataları,uyarıları görebilirsiniz.Şu an bu iki
pencerede boş çünkü henüz
//bir proje yaratmadık,bunu yapmak için menüden File/New'e gidiyoruz.Karşımıza
çıkan menüden Projects kısmına
//geliyoruz.Diğer seçenekler Files,Workspaces,Other.Projects e gelip alttaki
seçeneklerden
//"Win32 Console Application"ı seçiyoruz.sağ tarafta projemize bir isim
veriyoruz,harddiskteki yerini belirliyoruz.
//Hemen altında Create New Workspace in ve Win32'nin seçili olmasına dikkat
edin.Bunları bitirdikten sonra
//ok e basın ve workspace'imiz oluşsun.Şimdi sol taraftaki pencerenin altında class
view ve file view var bunlardan
//file view e tıklayın ve dosya klasörlerinizi görün.Bunlar source files,header files
ve resource files.Biz bu
//programda sadece source file yaratıcaz diğerleriyle ilgilenmicez.
//Şimdi bize programızı yazmak için bir dosya lazım bunu yaratmak için tekrar
File/New e basıyoruz.Bu sefer
//projects'e diil Files kısmına.Burdan da "c++ source file" ı seçiyoruz.Sağ
tarafta add to project in seçili olduğundan
//emin olun dosyanıza bir isim verin,ben main dedim.Ok e basınca dosya yaratılacak ve
Source file klasörüne konacak.
//Sol taraftan klasörü açıp içini görebilirsiniz.Şimdi önünüzde bom boş bir
sayfa var bu main.cpp dosyası programızı
//yazmaya başlayabiliriz.
//bu döküman programlamayı hiç bilmeyenler için olduğundan anlatım da ona uygun
olucak :] şimdi programlar ufak
//programcıkların arka arkaya uygulanması diyebiliriz.bu ufak programcıklar ya bizim
tarafımızdan oluşturulur
//ya da c++ ile hazır gelen programcıklardır.(artık programcıklara fonksiyon
diyecegim).Biz kendi programızı
//yazarken c++ ile birlikte gelen hazır fonksiyonları kullanabiliriz.Ama bunu yapmak
için bu fonksiyonları
//programımıza dahil etmemiz gerek.Bu fonksiyonlar işlevlerine göre farklı dosyalara
konmuştur.Biz de istediğimiz
//dosyayı programa ekleyerek bunları kullanabiliriz.Bu programızda kullanıcadan bilgi
alıcaz ve ekrana birşeyler yazıcaz
//bunun için girdi çıktı fonksiyonlarının tanımlandığı "stdio.h"
dosyasını programımıza ekleyeceğiz.
#include <stdio.h>
//gördüğünüz gibi dosyayı ekliyoruz ikinci bir dosya
eklemek için tekrar aynı şeyi yazıyoruz bu sefer "conio.h" dosyasını
//ekliyoruz."conio.h" içinde klavyeden bir tuşa basılmasını bekleyen
getch(); fonksiyonu var.
#include <conio.h>
//ekleme işlemlerimiz bitti.şimdi programımıza başlayabiliriz.Öncelikle bir consol
uygulamasının başlangıç yeri "main"
//adlı fonksiyondur.Programımız da mutlaka main fonksiyonu olmalıdır.Bu fonksiyonu
biz yazarız ve içinde başka
//fonksiyonlar kullanabiliriz.main'i şu sekilde yazabiliriz.
void main()
{
//mainden önceki void ile kafanızı şimdilik yormayın onu
fonksiyonları detaylı anlatan bir dökümanda
//anlatacağım(inşallah :])mainden sonraki parantezin içi
boş,içinde "int argc, char *argv[], char *envp[]"
//böle bişilerde olabilirdi.Bunlar program çalıştırılırken
programın isminden sonra yazılan parametreler
//için.örnek "ilk.exe deneme" yazıp enter a basarsak argv
"deneme" olur.Biz bunları kullanmıcaz.
//Burda bilmeniz gerekn en önemli şey main() den sonra açtığımız
tırnak parantezin programın sonunda kapanması.
//açtıgınız her tırnak parantezi mutlaka kapatın.yani programda
10 tane parantez açarsanız on tanede kapatmalısınız.
//Yoksa programız derlemeye çalışırken hatalarla
karşılaşırsınız.
//şimdi değişkenlerden biraz bahsedelim.değişkenler adı da
üstünde değişebilen şeylerdir.Programınızda farklı
//bilgileri hafızada tutabilmek içim bunları kullanabilirsiniz ama
kullanmadan önce bu değişkenin adını ve türünü
//belirtmelisiniz.
int yas=0;
//bunun yaptığı şey "yas" adında bir değişken
tanımlayıp bunu sıfıra eşitlemek sol tarafta yazdıgımız şey bu değişkenin
//tipi.int tam sayı demek.(farklı tipler float=kesirli
sayı,char=karakter vs..)
//c/c++ da yazdığımız satırların çoğundan sonra ";"
kullanıyoruz bazı yerlerde kullanılmıyor oraları yeri geldiğinde
//anlatıcam.
//yukarda yazdığımızın aynısını şu şekilde de yapabilirdik.
int yasArk;
yasArk=0;
//yaptıkları iş aynı.
//şimdi programı çalıştıran kişiden kendi ve bir arkadaşının
yaşını girmesini isteyeceğiz.
//ekrana yazı yazmak için "stdio" içindeki fonkisyonlardan
printf(); fonksiyonunu kullanacağız.
printf("Yasini girin : ");
//önce fonksiyonun adını yazıyoruz tırnak içine de yazılmasını
istedigimiz şeyi.
//şimdi kullanıcının bilgiyi girmesini sağlamak için yine
"stdio" içindeki scanf(); fonksiyonunu
//kullanıyoruz.
scanf("%d",&yas);
//tırnak içine almak istediğimiz değerin tipini yazıyoruz %d
tamsayı demek %f kesirli %c karater vs..
//kullanıcının gireceği değer de yas değişkeninin içine
konacak."&" işareti yas değişkeninin adresi demek.
//Yani kullanıcı 18 yazıp enter a basınca yas 18 olacak.
//sonra aynı şekilde bir arkadaşın yaşını istiyoruz
printf("Arkadasinin yasini gir :
");
scanf("%d",&yasArk);
//bu sefer ikinci değişkenimizi yazıyoruz.eğer yine yası
yazsaydık yasın içindeki 18 yeni gelen değer
//yüzünden kaybolurdu.biz iki değeri de farklı değişkenlerde
tutuyoruz çünkü şimdi ikisini karşılaştıracağız.
//yapacağımız şey iki değişkeni yani yaşları karşılaştırıp
büyükmüyüz küçükmüyüz söylemek ve programımız biticek.
//karşılatırma yapmak için "if" deyimini kullanıyoruz.
if(yas>yasArk)
//eğer yas,yasArk'tan büyükse
printf("Arkadasindan buyuksun.");
//ekrana büyük olduğunu yazıyoruz.
//eğer ilk if yanlışsa yani yas,yas arktan büyük diilse program
else in olduğu satıra gelir ve burdaki
//if satırını yapar.
else if(yas<yasArk) // eğer yaş,yaşArk'tan küçükse
printf("Arkadasindan kucuksun.");
//ekrana küçük olduğunu yazıyoruz.
else //eğer
yukarıdakilerin hepsi yanlışsa burayı yapar yani yaşları eşit.
printf("Aynı
yastasiniz.");
printf("\n");
//bir alt satıra inmek için bunu kullanabilirsiniz.
getch();
//bunu koymamızın nedeni programın if satırlarını tamamladıktan
sonra hemen bitmesi ve yazanları göremememiz.
//bunu yazınca program biz bir tuşa basana kadar burada bekler.
}
//programın bitişi.
//mainden sonra açtığımız tırnak parantez burda kapanıyor.
//şimdi bütün programı yazdıktan sonra nasıl çalışır hale yani *.exe
yapıcaz.Kolay üsteki menüden Build/Build *.exe ye
//ya da F7'ye basın programınız *.exe yapılsın(bir yazım hatası yoksa (doğru
yazdıysanız olmamalı)).sonra çalıştırmak
//için yukardaki kırmızı ünleme veya Build/Execure *.exe veya Ctrl+F5 e
basın.Programınız çalışsın.
//şimdi harddiskinizde bu exe'yi bulup boyutuna bakın lütfen.projeyi yarattığınız
yerde debug diye bir klasörün içinde olması
//lazım.O_o dumur. exe ben de tam tamında 164k hiç bişey yapmayan bir program için
çok fazla bunun nedeni programın "debug"
//modunda derlenmiş yani exe haline getirilmiş olması.Farklı bir mod daha var bunun
adı release.Eğer release build yaparsak
//exe daha küçük olur ama derleme işlemi biraz daha uzun sürer.Bu kadar ufak bir
programda bu farketmez.Release build moduna
//geçmek için Build/Set Active Configuration a basın ve release i seçip Ok e
basın.sonra tekrar F7.şimdi debug directorysinin
//olduğu yerde bir de release directorysi olması lazım.Oraya gidin ve *.exe nin
boyutuna bakın.Hmmm hiç fena diil sadece 32k.
//Eğer programınızı bir arkadaşınıza göndericeksiniz mutlaka release'i gönderin
çünkü debug genelde onların bilgisayarlarında
//çalışmaz.Release programızı her bilgisayara uygun hale getiriyorda diyebiliriz.
Barış S. Uşaklı :: 2003 :: www.oyunyapimi.org
|