Visual C++ İle Programlamaya Giriş

Visual C++ İle Programlamaya Giriş:

//bu döküman programlamaya yeni başlayanlar için.Compiler olarak Visual C++ 6.0 kullanıyorum
//bu yüzden bu compilerda bir consol uygulaması,dos penceresinde çalışan uygulama yaratmak için
//gereken herşeyi adım adım anlatıcam.
//şimdi bir şekilde visual c++ ı edindiniz.çift tıkladınız ve bom boş ekrana bakıyorsunuz.ilk yapmanız
//gereken şey sol ve alt tarafta iki ayrı pencere var mı buna bakmak.bunlar yoksa üstteki bara sağ
//tuşla basıp bunları açın bu pencerelerden soldakinin adı workspace(çalışma alanı :]).workspace in
//içinde projeniniz tüm dosyalarını görebilirsiniz.ayrıca bir workspace'e birden fazla proje de
//ekleyebilirsiniz.bize şimdilik bir proje yeterli.alttaki pencere output(çıktı) penceresi burda
//programınızı derlerken oluşan hataları,uyarıları görebilirsiniz.Şu an bu iki pencerede boş çünkü henüz
//bir proje yaratmadık,bunu yapmak için menüden File/New'e gidiyoruz.Karşımıza çıkan menüden Projects kısmına
//geliyoruz.Diğer seçenekler Files,Workspaces,Other.Projects e gelip alttaki seçeneklerden
//"Win32 Console Application"ı seçiyoruz.sağ tarafta projemize bir isim veriyoruz,harddiskteki yerini belirliyoruz.
//Hemen altında Create New Workspace in ve Win32'nin seçili olmasına dikkat edin.Bunları bitirdikten sonra
//ok e basın ve workspace'imiz oluşsun.Şimdi sol taraftaki pencerenin altında class view ve file view var bunlardan
//file view e tıklayın ve dosya klasörlerinizi görün.Bunlar source files,header files ve resource files.Biz bu
//programda sadece source file yaratıcaz diğerleriyle ilgilenmicez.
//Şimdi bize programızı yazmak için bir dosya lazım bunu yaratmak için tekrar File/New e basıyoruz.Bu sefer
//projects'e diil Files kısmına.Burdan da "c++ source file" ı seçiyoruz.Sağ tarafta add to project in seçili olduğundan
//emin olun dosyanıza bir isim verin,ben main dedim.Ok e basınca dosya yaratılacak ve Source file klasörüne konacak.
//Sol taraftan klasörü açıp içini görebilirsiniz.Şimdi önünüzde bom boş bir sayfa var bu main.cpp dosyası programızı
//yazmaya başlayabiliriz.

//bu döküman programlamayı hiç bilmeyenler için olduğundan anlatım da ona uygun olucak :] şimdi programlar ufak
//programcıkların arka arkaya uygulanması diyebiliriz.bu ufak programcıklar ya bizim tarafımızdan oluşturulur
//ya da c++ ile hazır gelen programcıklardır.(artık programcıklara fonksiyon diyecegim).Biz kendi programızı
//yazarken c++ ile birlikte gelen hazır fonksiyonları kullanabiliriz.Ama bunu yapmak için bu fonksiyonları
//programımıza dahil etmemiz gerek.Bu fonksiyonlar işlevlerine göre farklı dosyalara konmuştur.Biz de istediğimiz
//dosyayı programa ekleyerek bunları kullanabiliriz.Bu programızda kullanıcadan bilgi alıcaz ve ekrana birşeyler yazıcaz
//bunun için girdi çıktı fonksiyonlarının tanımlandığı "stdio.h" dosyasını programımıza ekleyeceğiz.

#include <stdio.h>

//gördüğünüz gibi dosyayı ekliyoruz ikinci bir dosya eklemek için tekrar aynı şeyi yazıyoruz bu sefer "conio.h" dosyasını
//ekliyoruz."conio.h" içinde klavyeden bir tuşa basılmasını bekleyen getch(); fonksiyonu var.

#include <conio.h>

//ekleme işlemlerimiz bitti.şimdi programımıza başlayabiliriz.Öncelikle bir consol uygulamasının başlangıç yeri "main"
//adlı fonksiyondur.Programımız da mutlaka main fonksiyonu olmalıdır.Bu fonksiyonu biz yazarız ve içinde başka
//fonksiyonlar kullanabiliriz.main'i şu sekilde yazabiliriz.

void main()
{

    //mainden önceki void ile kafanızı şimdilik yormayın onu fonksiyonları detaylı anlatan bir dökümanda
    //anlatacağım(inşallah :])mainden sonraki parantezin içi boş,içinde     "int argc, char *argv[], char *envp[]"
    //böle bişilerde olabilirdi.Bunlar program çalıştırılırken programın isminden sonra yazılan parametreler
    //için.örnek "ilk.exe deneme" yazıp enter a basarsak argv "deneme" olur.Biz bunları kullanmıcaz.
    //Burda bilmeniz gerekn en önemli şey main() den sonra açtığımız tırnak parantezin programın sonunda kapanması.
    //açtıgınız her tırnak parantezi mutlaka kapatın.yani programda 10 tane parantez açarsanız on tanede kapatmalısınız.
    //Yoksa programız derlemeye çalışırken hatalarla karşılaşırsınız.

    //şimdi değişkenlerden biraz bahsedelim.değişkenler adı da üstünde değişebilen şeylerdir.Programınızda farklı
    //bilgileri hafızada tutabilmek içim bunları kullanabilirsiniz ama kullanmadan önce bu değişkenin adını ve türünü
    //belirtmelisiniz.

    int yas=0;

    //bunun yaptığı şey "yas" adında bir değişken tanımlayıp bunu sıfıra eşitlemek sol tarafta yazdıgımız şey bu değişkenin
    //tipi.int tam sayı demek.(farklı tipler float=kesirli sayı,char=karakter vs..)
    //c/c++ da yazdığımız satırların çoğundan sonra ";" kullanıyoruz bazı yerlerde kullanılmıyor oraları yeri geldiğinde
    //anlatıcam.
    //yukarda yazdığımızın aynısını şu şekilde de yapabilirdik.

    int yasArk;
    yasArk=0;

    //yaptıkları iş aynı.

    //şimdi programı çalıştıran kişiden kendi ve bir arkadaşının yaşını girmesini isteyeceğiz.
    //ekrana yazı yazmak için "stdio" içindeki fonkisyonlardan printf(); fonksiyonunu kullanacağız.

    printf("Yasini girin : ");

    //önce fonksiyonun adını yazıyoruz tırnak içine de yazılmasını istedigimiz şeyi.
    //şimdi kullanıcının bilgiyi girmesini sağlamak için yine "stdio" içindeki scanf(); fonksiyonunu
    //kullanıyoruz.

    scanf("%d",&yas);

    //tırnak içine almak istediğimiz değerin tipini yazıyoruz %d tamsayı demek %f kesirli %c karater vs..
    //kullanıcının gireceği değer de yas değişkeninin içine konacak."&" işareti yas değişkeninin adresi demek.
    //Yani kullanıcı 18 yazıp enter a basınca yas 18 olacak.

    //sonra aynı şekilde bir arkadaşın yaşını istiyoruz

    printf("Arkadasinin yasini gir : ");
    scanf("%d",&yasArk);

    //bu sefer ikinci değişkenimizi yazıyoruz.eğer yine yası yazsaydık yasın içindeki 18 yeni gelen değer
    //yüzünden kaybolurdu.biz iki değeri de farklı değişkenlerde tutuyoruz çünkü şimdi ikisini karşılaştıracağız.

    //yapacağımız şey iki değişkeni yani yaşları karşılaştırıp büyükmüyüz küçükmüyüz söylemek ve programımız biticek.
    //karşılatırma yapmak için "if" deyimini kullanıyoruz.

  
if(yas>yasArk)         //eğer yas,yasArk'tan büyükse
        printf("Arkadasindan buyuksun.");

    //ekrana büyük olduğunu yazıyoruz.
    //eğer ilk if yanlışsa yani yas,yas arktan büyük diilse program else in olduğu satıra gelir ve burdaki
    //if satırını yapar.

    else if(yas<yasArk) // eğer yaş,yaşArk'tan küçükse
        printf("Arkadasindan kucuksun.");

        //ekrana küçük olduğunu yazıyoruz.
   
else //eğer yukarıdakilerin hepsi yanlışsa burayı yapar yani yaşları eşit.
     
  printf("Aynı yastasiniz.");

    printf("\n");
    //bir alt satıra inmek için bunu kullanabilirsiniz.

    getch();
    //bunu koymamızın nedeni programın if satırlarını tamamladıktan sonra hemen bitmesi ve yazanları göremememiz.
    //bunu yazınca program biz bir tuşa basana kadar burada bekler.

}

//programın bitişi.
//mainden sonra açtığımız tırnak parantez burda kapanıyor.

//şimdi bütün programı yazdıktan sonra nasıl çalışır hale yani *.exe yapıcaz.Kolay üsteki menüden Build/Build *.exe ye
//ya da F7'ye basın programınız *.exe yapılsın(bir yazım hatası yoksa (doğru yazdıysanız olmamalı)).sonra çalıştırmak
//için yukardaki kırmızı ünleme veya Build/Execure *.exe veya Ctrl+F5 e basın.Programınız çalışsın.

//şimdi harddiskinizde bu exe'yi bulup boyutuna bakın lütfen.projeyi yarattığınız yerde debug diye bir klasörün içinde olması
//lazım.O_o dumur. exe ben de tam tamında 164k hiç bişey yapmayan bir program için çok fazla bunun nedeni programın "debug"
//modunda derlenmiş yani exe haline getirilmiş olması.Farklı bir mod daha var bunun adı release.Eğer release build yaparsak
//exe daha küçük olur ama derleme işlemi biraz daha uzun sürer.Bu kadar ufak bir programda bu farketmez.Release build moduna
//geçmek için Build/Set Active Configuration a basın ve release i seçip Ok e basın.sonra tekrar F7.şimdi debug directorysinin
//olduğu yerde bir de release directorysi olması lazım.Oraya gidin ve *.exe nin boyutuna bakın.Hmmm hiç fena diil sadece 32k.
//Eğer programınızı bir arkadaşınıza göndericeksiniz mutlaka release'i gönderin çünkü debug genelde onların bilgisayarlarında
//çalışmaz.Release programızı her bilgisayara uygun hale getiriyorda diyebiliriz.

Barış S. Uşaklı :: 2003 :: www.oyunyapimi.org




Bu yazının bulunduğu site: OyunYapimi.org
http://www.oyunyapimi.org

Bu yazı için adres:
http://www.oyunyapimi.org/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=22